Choć to przede wszystkim na Grupę Volkswagena sypią się gromy za powolny rozwój oprogramowania, inni producenci zaliczają podobne wpadki. Volvo ogłosiło, że EX90, największy SUV marki, zostanie opóźniony o 5-6 miesięcy do połowy 2024 roku. Początkowo mówiono o końcu 2023 roku, następnie o pierwszej połowie roku 2024. Aktualny poślizg sprawia, że model model zobaczymy na drogach najwcześniej za rok, mniej więcej dziewięć miesięcy po południowokoreańskiej konkurencji.
Volvo na razie bez konkurenta dla Kii EV9, Tesli Model X
Spis treści
Pierwszy komunikat o „niezbędnym czasie” podano 11 maja, teraz przypomniano o poślizgu i precyzyjniej wskazano termin. Jak dowiedział się portal InsideEVs kwestie oprogramowania nie mają związku z zastosowaniem lidarów w Volvo EX90. Chodzi o „duży poziom złożoności software’u”, kłopoty związane z połączeniem kodu z nową platformą SPA2, która stanowi bazę dla Volvo EX90, ale też Polestara 3. Duża część oprogramowania ma być tworzona „samodzielnie [przez Volvo]”, więc inżynierowie potrzebują więcej czasu na sfinalizowanie prac.
Co ciekawe: mimo wcześniejszych zastrzeżeń, w wywiadzie, którego prezes Volvo udzielił Automotive News Europe, pojawiła się jednak wzmianka o właściwej integracji lidaru z innymi systemami bezpieczeństwa.
Lidar, inaczej laserowy radar, jest standardowym elementem wyposażenia Volvo EX90, choć w Polestarze 3 stanowi tylko element opcjonalny. Tworzy on punktową mapę świata, dzięki której oprogramowanie może wcześniej dostrzegać niebezpieczeństwa, ale też prowadzić pojazd samodzielnie (autonomia 3. poziomu). Zastosowanie lidaru ma pozwolić na obniżenie liczby wypadków z poważnymi lub śmiertelnymi obrażeniami o jedną piątą. Oko lidaru znajduje się w wybrzuszeniu nad przednią szybą:
Volvo EX90: specyfikacja i zdjęcia prototypu
Volvo EX90 będzie produkowane w fabryce w Ridgeville w Stanach Zjednoczonych. W Polsce prezentacja modelu dla prasy i miłośników marki miała miejsce 13 lipca 2023 roku. Pokazywano egzemplarz przedprodukcyjny, nie pozwalano do niego wsiadać, trudno zatem wyrokować o jakości materiałów czy oprogramowania. Cena Volvo EX90 w wariancie wyposażeniowym Ultra zaczyna się dziś od 479 900 złotych, auto ma baterię o pojemności 111 kWh, 7 miejsc i dwa silniki o łącznej mocy maksymalnej 380 kW/517 KM. Konfigurator znajduje się TUTAJ.
Polskie forum Volvo EX90 <- jest tutaj.