Dzięki uprzejmości polskiego oddziału Volvo miałem dziś możliwość zapoznać się z Volvo EX30 i Volvo EX90. Mniejsze ma 4,23 metra długości i 2,65 metra rozstawu osi, jest więc modelem pogranicza segmentów B- i C-SUV. Cena Volvo EX30 zaczyna się od 169 900 złotych (wersja Core RWD z baterią LFP 51 (~48) kWh, konfigurator TUTAJ), wariant z napędem na obie osie i baterią 69 (~65) kWh to już wydatek od 229 900 złotych. 

Aktualizacja 2023/07/13, godz. 16.15: okazuje się, że brak wariantu z napędem na jedną oś dotyczy wyłącznie EX90. Mniejsze EX30 będzie dostępne w trzech wersjach: napęd na jedną oś i normalna lub większa bateria oraz napęd na obie osie i większa bateria. Kamień z serca, tekst zaktualizowaliśmy 🙂

Volvo EX30: nietanio w cenniku, tanio w środku

Z zewnątrz samochód wygląda świetnie: klasycznie, ale nowocześnie. Tak jak ludzie wieki temu oglądali się za XC60, jak oglądali się za XC40, tak będą oglądać się za EX30. Może nawet częściej i bardziej. C40 się wyróżnia, ale nie wszyscy lubią opadające zbyt mocno dachy z pościnanymi dziwnie klapami z tyłu. W EX30 linia jest normalniejsza, opływowa, ścięta w stylu typowego SUV-a, budząca respekt dużymi nadkolami i kołami (20 cali), ładna. I jeszcze te mocne kontrasty, biele i czernie uzupełnione minimalną ilością chromu – palce lizać:

Gorzej robi się we wnętrzu. W samochodzie czuć, że oszczędzano, na czym się tylko da. Klamka otwierająca drzwi to zawinięty kawałek metalu, surowy. Sterowanie nawiewami to luźne tasiemki [niewykluczone, że był to wariant roboczy], tworzywa na kokpicie pokryto wzorami po to, by ukryć, że nie należą do najdroższych, sterowanie szybami w stylu Volkswagena ID., tj. trzema przyciskami na tunelu środkowym. Dźwignie za kierownicą są dwie, trochę odstające stylistycznie i służą prawie do wszystkiego. Nie dziwimy się, że marża na samochodzie ma wynieść 15-20 procent.

Sterowanie szybami w Volvo EX30. Zaoszczędzono na jednym przycisku, zamiast niego mamy przełącznik przód-tył

Kokpit Volvo EX30 z pozycji kierowcy. Oprogramowanie było w trybie roboczym, nawigacja prezentowała statyczne ujęcie, ale możliwe było uruchomienie kilku innych ekranów

Kabina Volvo EX30 z tylnej kanapy. Z tyłu jest ciasno, na środku, niestety, jest około 1-centymetrowy tunel środkowy

Elektryczna klapa odsłania całkiem głęboki, choć krótki bagażnik. W wersji z podłogą pojemność bagażnika Volvo EX30 to 318 litrów, bez podłogi (zdjęcie) zyskujemy jeszcze co najmniej 1/5 tej objętości. Z przodu jest frunk, przestrzeń idealna do schowania kabli, żeby nie fruwały luzem z tyłu albo nie brudziły nam bagaży, kiedy zajdzie potrzeba uzupełnienia energii podczas deszczu. Rozumiemy, gdy dana firma rezygnuje z bagażnika z przodu, żeby maksymalnie skrócić przednią maskę (patrz np. VW ID.3), ale wydaje nam się, że w BMW czy Mercedesach ta przestrzeń jest zmarnowana:

Volvo EX30 będzie wystawione w salonie Volvo przy ul. Marszałkowskiej 89 w Warszawie w dniach od 15 do 18 lipca. Zachęcamy do wizyty i zapoznania się z samochodem. Szczegółowa specyfikacja i ceny modelu TUTAJ, dostawy wystartują na przełomie 2023 i 2024 roku, auto będzie wyjeżdżało z fabryki w Chinach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: