Należąca do chińskiego Geely marka Volvo ogłosiła, że nowe Volvo EX30 będzie od 2025 roku produkowane w fabryce w Gandawie (Belgia). Do tego czasu samochód będzie powstawał tylko w Chinach, już teraz produkuje go zakład w Zhangjiakou. Auto powstaje na nowej platformie SEA2, na której prawie zbudowano też Polski Samochód Elektryczny „Izera”. Belgia ma obsługiwać lokalne rynki oraz „globalny eksport”.

Volvo EX30 „Made in Europe”

Fabryka w Gandawie (Volvo Car Gent) produkuje obecnie między innymi Volvo XC40 i C40 w wersjach elektrycznych i spalinowych oraz Volvo XC60. Dodanie placówce EX30, crossovera pogranicza segmentów B- i C-SUV, to naturalny kierunek rozwoju oraz gwarancja, że zakład będzie funkcjonował dalej. Z wstępnych deklaracji producenta wynika, że jest bardzo zadowolony zainteresowaniem, jakie wygenerowało EX30 – ale ludzie, którzy chcą wspierać lokalny przemysł, będą musieli poczekać do 2025 roku.

Produkcja małego elektrycznego crossovera w Europie stanowi dla Volvo „logiczne posunięcie”, jednak wygląda na to, że Stary Kontynent pomógł trochę właścicielowi w decyzji. Szwedzi rozważali bojkot Volvo za Geely, do dziś nie wyjaśniła się też kwestia przechowywania danych pochodzących z EX90 (chińskie serwery…). To nie wszystko: od początku 2024 roku Francja uzależni dopłaty do aut elektrycznych od emisyjności całego łańcucha dostaw, co z miejsca wytnie z konkurencji modele produkowane w Chinach. Podobny ruch planowany jest w przypadku normy Euro 7, która powinna zacząć obowiązywać w Europie właśnie od 2025 roku.

Montaż baterii w fabryce w Gandawie (c) Volvo

W połowie dekady połowę wszystkich sprzedawanych Volvo mają stanowić modele elektryczne. W 2030 roku firma chce oferować już wyłącznie elektryki. W minionym III kwartale 2023 odpowiadały one za 13 procent wolumenu sprzedaży, co stanowi niemal dwukrotny wzrost rok do roku. Volvo wierzy, że EX30 pomoże przedsiębiorstwu w osiągnięciu zakładanych celów. Pierwsze egzemplarze modelu mają zostać dostarczone w bieżącym kwartale, większe liczby spodziewane są na początku 2024 roku.

W Polsce Volvo EX30 z baterią o pojemności 51 (~48) kWh i silnikiem o mocy 200 kW/272 KM napędzającym tylne koła startuje od 169 900 złotych w wariancie wyposażeniowym Core. Zasięg takiej wersji to 344 jednostki WLTP. Konfigurator znajduje się TUTAJ.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: