Volvo Car Group poinformowało o podpisaniu długoterminowego kontraktu na dostawę ogniw z chińskim CATL oraz południowokoreańskim LG Chem. Produkowane przez firmy ogniwa litowo-jonowe będą stosowane w autach Volvo i Polestar w ciągu nadchodzącej dekady. Wartość umowy to kilka miliardów dolarów.
Polestar i Volvo z ogniwami LG Chem i CATL
Spis treści
Podpisana właśnie przez Volvo Car Group umowa zakłada, że ogniwa LG Chem i CATL będą trafiały do samochodów zbudowanych na obecnej platformie CMA oraz nadchodzącej SPA2. Na bazie CMA powstało Volvo XC40, Polestar 2, kilka aut Lynk & Co. SPA2 z kolei ma się pojawić na początku przyszłej dekady w nowych modelach z serii „60” i „90”.
Jednocześnie firma uruchamia pierwszą linię montażową dużych pakietów baterii w fabryce w Ghent (Belgia). Ma ona być gotowa do końca roku, co oznacza, że elektryczne Volvo trafią do oferty w roku 2020. Wcześniej będziemy mogli kupić hybrydy plug-in Volvo – oznaczane jako „Twin Engine” – w tym także Volvo XC40 T5 Twin Engine.
Polestar 2 do obejrzenia w Europie
Warto tutaj dodać, że pierwszy całkowicie elektryczny samochód koncernu, Polestar 2, ma w tym roku objechać Europę. Od maja do października 2019 roku będzie odwiedzał Szwecję (maj), Holandię i Belgię (czerwiec), Wielką Brytanię (lipiec), Niemcy (sierpień, wrzesień), by zakończyć podróż w Norwegii (październik).
Znane są już pierwsze daty dla Szwecji: w Goeteborgu auto pojawi się 22-24 maja, a w Sztokholmie będzie do obejrzenia od 30 maja do 2 czerwca (źródło).
LG Chem światowym liderem w produkcji ogniw?
Przy okazji podpisania umowy z Volvo Car Group ciekawy staje się także wątek LG Chem: południowokoreański producent wyrasta powoli na giganta w branży. Z ogniw firmy skorzystają samochody koncernu Volkswagena, Hyundai czy Rivian. Drugim potentatem jest Panasonic, który współpracuje z Teslą i podpisał umowę z Toyotą. Po piętach depcze im CATL, który nawiązał strategiczną współpracę z BMW oraz chińskimi producentami autobusów i małych elektryków.
Nieco mniej słychać o SK Innovation, które dotychczas współpracowało z Kią i producentami autobusów. Dość cicho jest też o Samsungu SDI, który dostarczał ogniwa zasilające BMW i3, a od niedawna współpracuje też z Volvo Trucks.