Pamiętacie VW ID. Life, którego premierę określiliśmy mianem „dziwnej” i sygnalizowaliśmy, by podchodzić do niej z dystansem. To auto było po prostu nieudane, złe. Projekt samochodu nie tylko został wycofany, ale okazał się też wyrokiem dla jego twórcy. Marka Volkswagen zdecydowała się na usunięcie głównego projektanta, Jozefa Kabana, i zastąpienie go Andreasem Mindtem z Bentleya, dowiedział się niemiecki tygodnik Automobilwoche. Nieco wcześniej ze stanowiska usunięto też Klausa Zyciorę.
Wstrząsy na szczycie w dziale projektowania Volkswagena
Klaus Zyciora „wyruszył na poszukiwanie nowych wyzwań” z ostatnim dniem grudnia 2022 roku, zastąpił go Michael Mauer z Porsche. Do tego czasu był szefem działu projektowego całej Grupy Volkswagena (Volkswagen AG), gdzie awansował ze stanowiska szefa biura projektowego marki Volkswagen. To on odpowiadał za wygląd całej serii samochodów z linii VW ID., w tym VW ID.3, ID.4, ID.5 i ID.6. Stworzył ID. Buggy, którego jako redakcja Elektrowozu również nie chcieliśmy opisywać ze względu na dziwność i nierealność projektu.
Zyciora na stanowisku szefa biura projektowego marki Volkswagen został lata temu zastąpiony przez Jozefa Kabana. Kaban, który rozwinął skrzydła po Zyciorą, stworzył VW ID. Life i Trinity. Obydwa samochody „nie spełniły oczekiwań” zarządu, były krytykowane nawet za poprzedniego zarządu, przez Herberta Diessa. Tymczasem linia elektryków dziś jest dla marki bardzo ważna a w przyszłości będzie miała znacznie strategiczne, od którego może zależeć przyszłość całego koncernu.
Z rzadka opisujemy zmiany personalne, ale te mogą być doniosłe. Spodziewajmy się, że linia ID. z obecnym wzornictwem zostanie ucięta, nawet jeśli poważne skutki tej decyzji zobaczymy najwcześniej za 2-3 lata. Nowe samochody elektryczne marki (i Grupy) Volkswagen staną się bardziej wyraziste, nowocześniejsze, ciekawsze dla oka. Sam VW ID. Life vel ID.2 stanie się małym charakternym crossoverem, podobnie będzie z faceliftingami innych aut.
Nota od redakcji Elektrowozu: wygląda na to, że zarząd Volkswagena uznał, że za stosunkowo słabą sprzedaż samochodów z linii ID. na świecie odpowiada słabe oprogramowanie i taki sobie wygląd. Człowiek od oprogramowania i były prezes koncernu, Herbert Diess, został już usunięty ze stanowiska. Teraz przyszła kolej na głównych projektantów.