Kilka miesięcy temu wypłynęły zdjęcia różnych wersji Volkswagena ID.4: ID.4 X i ID.4 Crozz. Teraz wiemy już, że ID.4 X to auto wytwarzane w konsorcjum Volkswagen-SAIC, a ID.4 Crozz wyjeżdża z fabryk Volkswagen-FAW. Auta minimalnie się od siebie różnią, ID.4 Crozz to właściwie bliźniak europejskiej wersji.
Volkswagen ID.4 X – dłuższy, lekko odmieniony w stosunku do ID.4/Crozza
Wersja ID.4 X wytwarzana w konsorcjum z SAIC jest o 2 centymetry dłuższa, ale wygląda na to, że wynika to z kształtu zderzaków – obydwa warianty mają bowiem ten sam rozstaw osi i identyczną szerokość. W ID.4 X zmodyfikowano też lekko wloty powietrza i kształt reflektorów, a przynajmniej próbowano stworzyć iluzję innej formy, co widać szczególnie na rogach oraz w miejscu łączenia ze środkowym pasem świetlnym:
Nieco inny kształt zderzaków widać też na tyłach aut. Zróżnicowano szerokość czarnej listwy, a światła ID.4 X sprawiają wrażenie, że nie składają się z bloków świetlnych:
Nie znamy na razie danych technicznych samochodów, wiemy natomiast, że obydwie fabryki (VW-SAIC, VW-FAW) będą w stanie wytwarzać do 300 tysięcy elektrycznych crossoverów rocznie.
Volkswagen zapowiada, że do końca 2023 roku wprowadzi na chiński rynek łącznie osiem samochodów elektrycznych z linii ID. Nawet gdyby liczyć ID.4 Crozza i X-a jako dwa modele, zostaje nam jeszcze sześć innych (lub trzy w podobnych parach), w tym ID.Roomz (czerwony, po prawej), Buzz (pierwszy z lewej) i Vizzion (czerwony, po lewej):
Samochody elektryczne na platformie MEB. Od lewej: Buzz, Vizzion (elektryczny Passat), Space Vizzion (Vizzion kombi), platforma MEB, ID.3, ID.4, ID. Roomz (c) Volkswagen
Jeszcze rok temu mowa była o dziesięciu modelach, ale wygląda na to, że COVID-19 wpłynął na odświeżenie planów. Plus jest taki, że przy tej liczbie zapowiedzi zanosi się na co najmniej jedną premierę rocznie, więc gama elektryków będzie się szybko rozszerzała.