Polski oddział Volkswagena pochwalił się, że sprzedał w 2020 roku w Polsce 189 egzemplarzy Volkswagena ID.3. Na Otomoto znajdziemy 23 egzemplarze samochodów z rocznika (2020), co stanowi ponad 12 procent tej liczby. Przy Skodzie CitigoE iV ten odsetek wynosi zaledwie 1,6 procent, bo na 516 sprzedanych egzemplarzy z rocznika (2020) na Otomoto znajdziemy tylko 8 sztuk modelu.

Aktualizacja 2021/02/07, godz. 17.15: z polskiego oddziału Volkswagena otrzymaliśmy informację, że „egzemplarze ID.3, które oferowane są aktualnie za pośrednictwem platformy Otomoto za wyjątkiem 4 samochodów to pojazdy, które nie były uwzględnione w raportowanej dotąd sprzedaży z uwagi na fakt, że nie znalazły jeszcze nabywcy. Jednocześnie samochody te nie były dotąd rejestrowane przez salony dealerskie.”

W związku z powyższym lekko skorygowaliśmy i zaktualizowaliśmy tekst.

Sprzedaż i rotacja samochodów elektrycznych

Z różnych rynków płyną informacje, że „masowo sprzedające się” Volkswageny ID.3 czy Porsche Taycany równie masowo występują później na przysalonowych placach i są dostępne od ręki jako egzemplarze z poprzedniego rocznika (patrz np. TUTAJ). Nie zawsze mieliśmy możliwość weryfikacji tych danych, natomiast wygląda na to, że sprzedaż Volkswagena ID.3 była w pewien sposób podkręcana, ponieważ załamała się z końcem roku 2020 – wskazują na to choćby liczby z Norwegii.

Liczba rejestracji Volkswagena ID.3 w Norwegii dla trzech ostatnich kwartałów. Wykres granatowy = start sprzedaży w III kwartale 2020, wykres zielony = sprzedaż w IV kwartale 2020, wykres czerwony = sprzedaż w I kwartale 2021

To sugerowałoby, że koncern Volkswagena mógł potrzebować tych egzemplarzy do wyrównania bilansu emisji, więc były one oferowane na wyjątkowo atrakcyjnych warunkach albo po prostu sprzedane salonom. A właściwie „sprzedane”, bo choć formalnie rzecz biorąc trafiły do obiegu, to w rzeczywistości nadal stoją i czekają na swojego nabywcę.

Żeby sprawdzić ten domysł, postanowiliśmy rzucić okiem na portal Otomoto i porównać liczbę dostępnych tam modeli z liczbą samochodów sprzedanych przez Grupę Volkswagena w Polsce (ilustracja powyżej). Oto wartości zanotowane 7 lutego 2021 roku i uzupełnione w celach porównawczych o wyniki Renault Zoe i Nissana Leafa:

ModelSprzedaneNa Otomoto z rocznika (2020)Współczynnik Otomoto/Sprzedane
Skoda Citigo e iV51691,6 proc.
Volkswagen ID.31892312,2 proc.
Audi e-tron/e-tron Sportback114119,6 proc.
Porsche Taycan1062220,7 proc.
Renault Zoeponad 390348,7 proc.
Nissan Leaf491285,7 proc.

Jednak auta, które są w ofercie, ale nie zostały zarejestrowane w roku 2020, nie wliczają się do bilansu emisyjnego za tenże rok. Powyższy odsetek Otomoto/Sprzedane sygnalizuje nam zatem stopień atrakcyjności modelu i popytu nań w kontekście zamiaru produkcji 30 tysięcy egzemplarzy ID.3 1st, na które było „ponad 37 tysięcy zapisów”.

Przy Porsche Taycan dokładnie połowa samochodów (11 sztuk) to egzemplarze demonstracyjne, z zauważalnymi przebiegami, oznaczone jako „Używane”. Przy Volkswagenie ID.3 „Używane” to tylko 3 egzemplarze, aż 20 aut to samochody zupełnie nowe z mikroskopijnymi przebiegami. Wygląda na to, że olbrzymia większość z nich (wszystkie?) posiadają oznaczenie „1st”, więc należą do pierwszej, limitowanej edycji aut.

Dla porównania: w Holandii jest obecnie aż 1 129 Volkswagenów ID.3 na sprzedaż, z czego 1 106 zostało zarejestrowanych w roku 2020 i aż 901 z nich (8,3 proc.) to samochody nowe. W całym 2020 roku na terenie kraju sprzedano około 10 860 VW ID.3.

Jaki z tego wniosek? Salony faktycznie zrobiły dla Grupy Volkswagena co najmniej część wyniku emisyjno-sprzedażowego. To oznacza, że auta te zostaną najpierw zagospodarowane jako modele demonstracyjne (zachęcamy do jazd testowych), a z czasem powinny być dostępne w salonach z solidnymi rabatami. Może to dotyczyć szczególnie III kwartału 2021, gdy dealerzy będą oczyszczali stany magazynowe przed kolejną ewentualną akcją wspierającą koncern.

Warto dodać, że rabaty te mogą być niewidoczne na Otomoto, ale powinny dawać się wynegocjować w salonie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: