W pierwszym kwartale 2022 roku Grupa Volkswagena sprzedała 99 100 samochodów czysto elektrycznych (BEV). Okazuje się, że auta z bieżącego rocznika (2022) już się wyprzedały w Stanach Zjednoczonych i Europie, co oznacza, że nawet jeśli zamówimy egzemplarz dziś, otrzymamy go nie wcześniej niż za 8-9 miesięcy, na początku roku 2023.
Volkswagen nie narzeka na brak klientów na elektryki, ale musi nabrać szybkości
Jak ujawnił Herbert Diess, w tym roku koncern planuje dostarczyć 700 000 aut elektrycznych. W samej tylko Europie Zachodniej zebrano w sumie 300 000 zamówień na auta. Według jej prezesa „Grupa była drugim najpopularniejszym dostawcą elektryków na świecie” po Tesli, z tym wszak zastrzeżeniem, że amerykański producent dostarczył w sumie ponad 310 000 samochodów. Zastrzeżenie jest prawdziwe, natomiast stwierdzenie – nie. Niemiecki koncern przegrał z chińskim BYD i znalazł się na trzecim miejscu.
Na stosunkowo słaby wynik Volkswagena wpłynęły przestoje wywołane przez brak wiązek elektrycznych (wojna na Ukrainie) oraz niemal miesięczne zamrożenie rynku chińskiego spowodowane obostrzeniami covidowymi. Listy zamówień mają być „bardzo pełne” dla VW ID.3, VW ID.4 oraz Audi. Modele Skody „również są bardzo dobrze przyjmowanie w Europie”, co sugeruje, że potencjalny nabywca powinien szukać wolnej rezerwacji raczej w salonie Skody niż Volkswagena czy Audi.
Biorąc pod uwagę raporty koncernu Volkswagena oraz konkurencyjnych marek, w I kwartale 2022 roku mieliśmy następującą sytuację, gdy chodzi o liczbę sprzedanych aut elektrycznych (BEV-ów) na świecie:
- Tesla – 310 048 dostarczonych samochodów (źródło),
- BYD – 143 223 dostarczone samochody (źródło).
- Grupa Volkswagena – 99 100 dostarczonych samochodów,
- Hyundai Motor Group, w tym Kia – 81 744 dostarczonych samochodów,
- Stellantis – 60 000 dostarczonych samochodów i czterokołowców (źródło, s. 4; koncern podaje dane łączne dla samochodów i czterokołowców)
- Grupa BMW – 35 298 dostarczonych samochodów, +149,2 procent r/r (źródło, s. 8),
- Mercedes – 21 900 dostarczonych samochodów osobowych plus 2 700 vanów, w sumie 24 600 aut,
- Lucid Motors – 360 dostarczonych samochodów.
Najpopularniejszym elektrykiem świata w I kwartale 2022 roku była Tesla Model Y (169 682 egzemplarze, dane przybliżone, źródło), na drugim miejscu dojechała Tesla Model 3 (127 936 egzemplarzy). Trzeci był BYD Dolphin, czwarty dojechał VW ID.4.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: w zestawie nie umieściliśmy chińskiego SAIC z wynikiem 154 623 pojazdów, ponieważ do jego wyniku doliczany jest Wuling HongGuang Mini EV, który jest czterokołowcem. Nie mamy też danych dla Nissana.