Kolejne marki koncernu Volkswagena zapowiadają gigantyczne inwestycje w samochody elektryczne. Konkretną kwotę podał koncern Volkswagena jako całość, a teraz deklarują się poszczególni producenci. Marka VW do 2023 roku chce wydać łącznie 11 miliardów euro (równowartość 38,5 miliarda złotych) na elektromobilność, cyfryzację i usługi powiązane z samochodami. Ostatni samochód spalinowy ma zostać zaprezentowany w 2026 roku.
Strumień pieniędzy na elektromobilność, silniki spalinowe odejdą w zapomnienie około 2040
Przypomnijmy: koncern Volkswagena (jako całość) zapowiedział wydanie na elektromobilność, usługi transportowe i cyfryzację samochodów 44 miliardów euro do 2023 roku. To prawie 38 miliardów złotych rocznie i 189 miliardów złotych w sumie. Z tej kwoty 60 miliardów złotych (14 miliardów euro) przypadnie Audi.
Teraz zadeklarowała się marka VW: z zadeklarowanej przez Grupę kwoty na badania i rozwój związane z elektromobilnością przeznaczy 9 miliardów euro (źródło). Uwzględniając wcześniejsze deklaracje dotyczące cyfryzacji i usług transportowych, całkowita kwota to około 11 miliardów euro, czyli równowartość 47 miliardów złotych do wydania w ciągu zaledwie 5 lat.
Aby zabezpieczyć środki, firma chce zwiększyć produktywność w fabrykach o 30 procent, a w obniżeniu kosztów ma jej pomóc planowanie na poziomu całego koncernu Volkswagena. Tylko w 2018 roku ma się udać zaoszczędzić 2,2 miliarda euro, czyli równowartość 9,4 miliarda złotych. Grupa planuje również uproszczenie portfolio samochodów, ograniczenie kosztów pozyskania materiałów, uładzenie administracji i skupienie się planowaniu produkcji z punktu widzenia platform.
> Czy samochody elektryczne palą się częściej? Raport: Nie, 10x rzadziej, ale danych jest mało
W 2026 roku ma nastąpić ostatnia premiera produktu opartego na platformie spalinowej, co oznacza – tak spekuluje Handelsblatt – że samochody spalinowe przestaną zjeżdżać z taśm produkcyjnych koncernu najpóźniej około roku 2040.
Nota od redakcji: dla uproszczenia stosowaliśmy nazwę „Volkswagen”, gdy mówiliśmy o Grupie Volkswagen, oraz „VW”, gdy chodziło nam o markę samochodów Volkswagen, która jest w koncernie osobnym bytem obok Audi, Porsche, Skody czy Seata.