Volkswagen pokazał swój najmniejszy i najtańszy samochód elektryczny, następcę VW e-Up. Nowy VW ID.1 został zapowiedziany jako VW ID.Every1, czyli ID-wszyscy, ID-dla-każdego. To już drugi z serii Volks-Wagen, czyli samochód-dla-ludu, po droższym VW ID.2 przedstawionym jako ID.2all, czyli ID-do-wszystkich. Cena VW ID.1 ma się zaczynać od 20 000 euro, dziś równowartości 83 500 złotych. To kwoty zbliżone do tych, z którymi debiutowała ostatnia generacja VW e-Up.
Volkswagen ID.1: cena, specyfikacja i wszystko, co wiemy
Najmniejszy i najtańszy w gamie Volkswagena samochód elektryczny zadebiutuje w 2027 roku, cena VW ID.1 będzie zaczynać się w okolicy 83 500 złotych, jak wspomnieliśmy we wstępie. Rok wcześniej na rynku pojawi się nieco większy VW ID.2 za „mniej niż 25 000 euro”. Obydwa auta mają należeć do Rodziny Miejskich Elektryków, do 2027 roku Volkswagen planuje wprowadzić do sprzedaży aż dziewięć nowych aut, z czego cztery będą BEV-ami – czekamy zatem na dwie kolejne premiery :).
Volkswagen ID.1 powstanie na odnodze platformy MEB przystosowanej do napędu na przednie koła (źródło). To nie przypadek, przesunięcie silnika pod przednią maskę oraz kół w rogi nadwozia sprawia, że przy całkiem przestronnej jak na segment kabinie można wygospodarować sporą przestrzeń bagażową. VW ID.2 ma pojemność bagażnika Volvo ES90 (440 vs 446 litrów), tyle że ID.2 to hatchback segmentu B a Volvo ES90 jest pięciometrowym samochodem segmentu E. W Volkswagenie ID.1 pojemność bagażnika wyniesie 305 litrów.
Dane techniczne: VW ID.1 w wariancie koncepcyjnym, VW ID.Every1, dysponuje silnikiem o mocy 70 kW/95 KM, jego zasięg WLTP to „co najmniej” 250 jednostek. Miejsce na tylnej kanapie będzie symboliczne. Widać to na zdjęciu poniżej: złożone oparcie sięga do foteli (a gdzie zagłówki?). Trudno jednak o wygospodarowanie większej przestrzeni w kabinie przy nadwoziu o długości 3,88 metra. Volkswagen podkreśla, że ID.1 lokuje się w ten sposób między VW e-Up (3,6 m) i VW ID.2 (4,05 m) oraz VW Polo (4,074 m).
Podczas prezentacji na żywo przedstawiciele marki wspomnieli o „sportowym charakterze” auta, ale gdy się przyjrzeć zdjęciom, dostrzeżemy raczej poważną konkurencję dla Fiata 500. VW ID.1 jako przystępny cenowo elektryk ma szansę być tani i stylowy, czy raczej: tani albo stylowy, bo ładne wykończenie przyjdzie ze znacznie wyższą ceną, może limitowanymi edycjami specjalnymi.
Kokpit samochodu zawiera elementy, które zawitały już do innych modeli z linii ID (zdjęcie poniżej). Jest poziomy ekran centralny z zawsze widocznymi kontrolkami klimatyzacji, jest dźwignia wyboru kierunku jazdy zamocowana na kolumnie kierownicy, są też liczniki jako żywo przypominające te z VW ID.7. Przyciski na kierownicy są klasyczne, wyraźnie wystają ponad płaszczyznę. Schowek sprytnie przesunięto bliżej kierowcy, zamiast kieszeni w fotelach są po prostu gumki i haczyki (zdjęcie powyżej).
Jesienią 2025 roku ma dojść do prezentacji całej (?) rodziny Elektrycznych Samochodów Miejskich, na początek sprzedaży pierwszych jej przedstawicieli poczekamy około półtora roku.