Wietnamski VinFast podał ceny VF8 i VF9, dwóch elektrycznych crossoverów, które jeszcze w tym roku mają trafić na wybrane rynki. Tańszy VinFast VF8 wystartuje w Holandii od 44 350 euro plus koszty wynajmu baterii. Droższy VF9 będzie wymagał wysupłania co najmniej 59 200 euro, również bez kosztów wynajmu baterii.
CENY: VinFast VF8 od równowartości 211 200 zł i 562 zł/mies., siedmiomiejscowy Vinfast VF9 od 281 900 zł i 702 zł/mies. za baterię
Samochody będą dostępne z dwiema pojemnościami akumulatorów, w dwóch wersjach wyposażeniowych (Eco i Plus) i z bateriami w cenie lub też opłacanymi w ramach miesięcznego abonamentu. Producent chciałby, żeby ta ostatnia opcja była oferowana w proporcji 50:50, ale dopiero od początku 2024 roku. Do końca roku 2023 akumulatory da się kupić wyłącznie w abonamencie. Ceny podano na razie dla trzech europejskich rynków: Francji, Niemiec i Holandii (źródło).
„Stały” (ang. Fixed) abonament za baterie kosztuje 120 euro (562 zł) miesięcznie w przypadku VF8 oraz 150 euro (703 zł) miesięcznie przy VF9. W jego ramach użytkownik nie ma limitu kilometrów, które może pokonać miesięcznie. Jest też drugi plan, „Elastyczny” (ang. Flexible), który pozwala na przejechanie do 500 kilometrów miesięcznie. Jego wysokość ma zostać podana „wkrótce”.
Pojemności baterii wynoszą 82 lub 87,7 kWh w VF8 oraz 92 i 123 kWh w VF9. W zależności od wersji wyposażenia pierwszy zestaw obiecuje 400-420 jednostek WLTP, drugi 447-471 jednostek WLTP na jednym ładowaniu. Większy, siedmioosobowy VF9 przejedzie 423-438 jedn. WLTP przy 92 kWh lub 580-594 jedn. WLTP przy akumulatorach o pojemności 123 kWh [wartości docelowe, obiecywane]. Jeśli zatem zdecydujemy się na abonament Flexible i wersję z większymi bateriami, wystarczy nam zaledwie jedno ładowanie miesięcznie.
VinFast VF8 ma mieć 256/348 lub 296 kW/403 KM mocy i maksymalnie 620 Nm momentu obrotowego. Do 97 km/h (0-60 mph) ma przyspieszać w zależności od wariantu w 5,8 lub 5,3 sekundy. Auto należy do segmentu D-SUV, będzie zatem konkurować z Teslą Model Y czy Mercedesem EQC.
VinFast VF9 ma mieć 296 kW/402 KM mocy, napęd na obie osie, przyspieszać do 97 km/h w 6,3 sekundy i oferować siedem lub sześć miejsc w kabinie (konfiguracja 2+3+2 w wersji Eco i 2+2+2 w wariancie Plus). Obydwa samochody mają być dostarczane jeszcze w tym roku.