Senat przegłosował dziś nowelizację Ustawy o biokomponentach i biopaliwach. Nowelizacja pozwoli na przyznawanie dopłat do samochodów elektrycznych także osobom fizycznym, co wcześniej nie było możliwe. Ustawa wraz z opracowywanym osobno rozporządzeniem może wejść w życie nawet w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Dopłaty do samochodów elektrycznych 2019 ruszą jeszcze w wakacje?

Zgodnie z treścią nowelizacji ustawy, która z powodzeniem została przegłosowana przez Senat, przepisy mają wejść w życie w dzień po jej ogłoszeniu. W przeciwieństwie do Ustawy o elektromobilności, o jej wdrożeniu lub nie nie będzie musiała decydować Komisja Europejska – co spowodowało niemal roczne opóźnienie w zdjęciu podatku akcyzowego z samochodów elektrycznych i hybryd plug-in.

> Komisja Europejska: zwolnienie z akcyzy i amortyzacja do 225 tys. zł SĄ DOZWOLONE [oficjalne pismo]

Szybkie przyjęcie ustawy to tylko połowa sukcesu. Konieczne jest również przyjęcie rozporządzenia, które szczegółowo określi kwoty dopłat, progi cenowe i tak dalej. Po pytaniu senatora Jerzego Czerwińskiego, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, Tomasz Skobel,  zapowiedział, że rozporządzenie ma zostać przyjęte w ciągu 2-3 tygodni od przyjęcia ustawy.

W rozporządzeniu pojawi się maksymalna cena pojazdu elektrycznego, do której będzie można uzyskać dofinansowanie, żeby uniknąć finansowania z publicznych pieniędzy zakupów najdroższych samochodów. Kwota dopłaty ma zostać określona procentowo w zależności od ceny maksymalnej, której auto nie może przekroczyć. Nie wiadomo jeszcze, jaka będzie pula pieniędzy na dopłaty, wiadomo natomiast, że zwrot będzie można uzyskać po pokazaniu faktury za zakupione auto.

Dopłaty NIE obejmą zakupów dokonanych przed wejściem w życie ustawy i rozporządzenia, dlatego z zakupami warto się wstrzymać do momentu ich ogłoszenia. Warto także pamiętać, że budżet na dopłaty będzie określony, ograniczony i przyznawany na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy” – kolejni zainteresowani będą mogli otrzymać mniej [lub wcale?]. Skobel szacuje jednak, że kwoty, które teraz są dookreślane, powinny wystarczyć na zaspokojenie potrzeb polskiego rynku.

Ustawa przeszła przez Senat 57 głosami „za” (źródło).

> Najbardziej oszczędny samochód elektryczny dla rodziny? Tesla Model 3. Z największym zasięgiem? Tesla Model S

Co się teraz będzie działo? Kiedy będzie można dostać dopłatę?

Proces legislacyjny wygląda tutaj następująco: ustawa (nowelizacja ustawy) trafia teraz do podpisu Prezydenta RP. Jako że duża jej część poświęcona jest cenom energii, a problem musi zostać rozwiązany do końca czerwca 2019 roku, ustawę należy uznać za pilną – Prezydent RP może ją zatem podpisać w ciągu 7 dni od otrzymania. Ustawa zacznie obowiązywać w dzień po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Drugą częścią całego procesu jest, jak wiemy, rozporządzenie. Ono ma zostać przyjęte w ciągu 2-3 tygodni, co sugeruje, że mechanizm dopłat mógłby wystartować jeszcze w wakacje 2019 roku. W ustawie (nowelizacji ustawy) nie zawarto bowiem żadnej daty startu, czyli liczą się daty wejścia w życie ustawy i rozporządzenia.

Do dopłat upoważnieni będą nabywcy:

  • samochodów elektrycznych (BEV),
  • aut zasilanych ogniwami paliwowymi (wodorowymi, FCEV).

Do ubiegania się o dopłaty nie będą upoważnieni nabywcy hybryd czy hybryd plug-in.

Zapis dyskusji można znaleźć TUTAJ (należy szukać „28zga„). Podziękowania dla Czytelnika Xnuc za baczne pilnowanie tematu.

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]