Już rok temu światowe i polskie media krzyczały „Tesla zdetronizowana, BYD największym producentem samochodów elektrycznych na świecie”, co było oczywistą nieprawdą. Podejrzewamy, że w tym roku portale i czasopisma wpadną w tę samą pułapkę, dlatego zawczasu przygotowaliśmy dementi: wszystko wskazuje na to, że w 2023 roku Tesla nadal była największym producentem aut elektrycznych na świecie. Chiński BYD ją goni, ale nie zanosi się na to, żeby przegonił ją w zestawieniu rocznym.
W kwartalnym (IV kw.) BYD może być lepszy. W kategorii NEV-ów na pewno będzie lepszy (3,02 miliona egzemplarzy).
Tesla kontra BYD, czyli BEV kontra NEV
Błąd światowych i polskich mediów polegał na myleniu pojazdów NEV, New Energy Vehicles – samochody elektryczne ORAZ hybrydy plug-in, BEV + PHICE – z pojazdami czysto elektrycznymi (BEV). Chiński BYD zawsze podaje dane zbiorcze, dla NEV-ów, z kolei Tesla wytwarza tylko elektryki, BEV-y, żadnych hybryd plug-in.
Z wstępnych szacunków portalu CarNewsChina i Troy Teslike wynika, że w 2023 roku 1/ Tesla dostarczyła około 1,8 miliona aut (źródło), podczas gdy 2/ BYD sprzedał 1,57 miliona elektryków, w sumie 3,02 miliona NEV-ów. Troy Teslike wyliczył też, że Model Y znalazł 1,23 miliona nabywców. Gdyby te informacje się potwierdziły, crossover Tesli miałby gigantyczne szanse na zdobycie pierwszego miejsca w rankingu najchętniej kupowanych samochodów na świecie w ogóle, niezależnie od formy napędu.
Przypomnijmy: w 2022 roku Toyota Corolla we wszystkich wariantach (Corolla, Levin itd.) sprzedała się w 1,12 miliona egzemplarzy, przy czym trend był opadający. Tesla Model Y już wtedy przeskoczyła Toyotę Rav4, Camry i Forda F-150.
Sceptycy twierdzą, że firma Muska, owszem, może i wyprodukowała sporą liczbę samochodów, jednak części z nich nie zdołała dostarczyć do odbiorców, dlatego wyniki mogą być gorsze. Sam prezes Tesli zapowiadał, że w 2023 roku producent osiągnie poziom około 1,8 miliona egzemplarzy, czyli – to już nasza konkluzja – przeskoczy Audi (1,61 miliona aut w 2022 roku) i zbliży się na wyciągnięcie ręki do Mercedesa i BMW.
Nota od redakcji Elektrowozu: ciekawe. Mimo zamkniętego przed momentem kwartału w dziale Dostępne samochody na stronie Tesli (TUTAJ) nadal możemy przebierać w ofertach aut w obniżonych cenach. To chyba pierwsza taka sytuacja.
Aktualizacja 2023/01/02, godz. 16.43: poniżej ostateczne dane dla BEV-ów z podziałem na kwartale. Zgodnie z wstępnymi prognozami, BYD wyprzedził Teslę w IV kwartale, nie zdołał jej natomiast przegonić w całym 2023 roku. Jeszcze.
Tesla 1.8 million+ in 2023✅
BYD 3 million+ in 2023✅
BYD tops Tesla in global BEV sales in Q4 2023✅ https://t.co/UFQ1qAbvrJ pic.twitter.com/pc37DGLkcO— Lei 𝕏ing邢磊 (@leixing77) January 2, 2024