Komisja Europejska ogłosiła, że samochody elektryczne produkowane w Chinach i importowane do Unii Europejskiej będą objęte tymczasowym cłem w wysokości do 38,1 procent. Opłaty wejdą w życie już 4 lipca, o ile nie uda się dojść do porozumienia z rządem Państwa Środka. Cła mają rekompensować fakt finansowania lokalnych marek przez rząd. Zanosi się na to, że taryfy uderzą nie tylko w samochody rdzennie chińskie (np. Nio, Xpeng, BYD), ale też we wszystkie auta tam wytwarzane (patrz: Tesla, Volvo, BMW).

Komisja Europejska i chińskie elektryki

Cła mają wynieść 21 procent w wypadku producentów, którzy współpracowali z Komisją Europejską oraz 38,1 procent wobec marek, które nie zdecydowały się na kooperację w trakcie śledztwa. Oprócz tego ustalono trzy osobne taryfy importowe dla koncernów BYD (17,4 procent), Geely (20 procent; Volvo, Polestar, Lynk & Co, Zeekr) i SAIC (38,1 procent; MG Motor, Maxus, IM Motor; źródło). SAIC jest jedynym państwowym producentem w grupie marek wymienionych z nazwy, wysokość cła mówi sama za siebie.

Cła mają pomóc Unii Europejskiej w zrównoważeniu finansowania chińskich producentów przez rząd Państwa Środka i będą stanowiły opłatę dodatkową obok obowiązujących już ogólnych taryf importowych wynoszących 10 procent ceny. Przedsiębiorstwa mają otrzymać indywidualne kalkulacje stawek. Pieniądze zaczną być zabezpieczane 4 lipca, jeżeli nie dojdzie do porozumienia z Chinami, a do pobrania ich z depozytów dojdzie w dniu, gdy (jeżeli) cła z tymczasowych staną się obowiązujące (źródło, źródło). Będą pobierane wstecznie.

Omoda to jedna z marek koncernu Chery. We wtorek, 11 czerwca, w Polsce zadebiutowały Omoda i Jaecoo [czyt. dżejku]. Patrz też: Omoda E5 z bliska. Ma frunk

USA i Turcja

Stany Zjednoczone ogłosiły niedawno wprowadzenie ceł w wysokości 100 procent na chińskie samochody elektryczne, Turcja zapowiedziała taryfę importową w wysokości 40 procent, nie mniej niż 7 000 dolarów, która objęła również hybrydy plug-in i modele spalinowe. Na tym tle Unia Europejska, największy odbiorca takich pojazdów, podjął decyzje najbardziej łagodne.

Nota od redakcji Elektrowozu: cła na pewno nie obejmą jednośladów, ale nie jest dla nas do końca jasne, czy przypadkiem nie obejmą też hybryd plug-in.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]