Fiat rozpoczął w Tychach produkcję kolejnego modelu na platformie e-CMP, Fiata 600e, modelu blisko spokrewnionego z Jeepem Avengerem. Pierwszy wytworzony egzemplarz jest w wersji wyposażeniowej La Prima i ma kolor pomarańczowy (Sun of Italy). Z tej samej polskiej fabryki wyjeżdża też wspomniany Jeep, w przyszłości ma być w niej produkowana siostrzana Alfa Romeo.

Zakład w Tychach z kolejnym sukcesem

Producent ogłosił start produkcji, ale nie zapowiedział, kiedy samochód zacznie trafiać do odbiorców ani jaka będzie jego polska cena. Jeśli Jeep Avenger w najtańszej wersji startuje od 185 200 złotych, Fiat 600e powinien być nieco tańszy, bo zobowiązuje go do tego marka. Wiadomo jednak, jak świat biznesu podchodzi do takich „zobowiązań”, w dodatku pierwsze egzemplarze elektryka są bogato wyposażone, zatem tanio raczej nie będzie. Nie spodziewamy się kwot poniżej 170 000 złotych.

O cenach piszemy nieprzypadkowo. Cieszy nas start produkcji kolejnego modelu w polskiej fabryce, ale martwi nas fakt, że jest to raczej auto dla osób zamożniejszych niż realny następca Fiata Seicento. W 2010 roku Auto Świat informował o ostatnich egzemplarzach Fiata 600 zjeżdżających z linii tyskiej fabryki, wtedy auto było dostępne w salonach od 22 000 złotych (źródło). Średnie wynagrodzenie w polskiej gospodarce w 2010 roku wynosiło 3 225 złotych, w drugim kwartale 2023 roku było to 7 006 złotych (dane Głównego Urzędu Statystycznego).

Przez 13 lat średnie wynagrodzenie wzrosło 2,2 raza, tymczasem cena Fiata 600e w stosunku do 600/Seicento urosła 7,8 raza [obliczenia na podstawie szacunków redakcji Elektrowozu dotyczących ceny Fiata 600e]. Wtedy był to najtańszy model na rynku, dziś prawdopodobnie nie będzie najtańszy nawet w swojej klasie elektrycznych hatchbacków segmentu B.

Wymiary Fiata 600e skojarzyły nam się z zapowiadanym VW Golfem IX: 4,17 m długości, 1,78 m szerokości bez lusterek, 1,52 m wysokości bez anteny. Jak na model segmentu B przystało, pojemność bagażnika Fiata 600e to 360 litrów. Oprócz tego mamy baterię o pojemności 54 (51) kWh, silnik o mocy 115 kW/156 KM i „ponad 400” jednostek WLTP obiecywanego zasięgu.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: