BMW poinformowało oficjalnie, że zakończyły się testy homologacyjne BMW iX3, a wyniki zostały przekazane do instytucji nadzorujących najważniejsze rynki. Wyprodukowano 200 egzemplarzy przedprodukcyjnych, trwają przygotowania do uruchomienia linii montażowych w Shenyang (Mandżuria, Chiny).
BMW iX3 w dostawach jeszcze w tym roku
BMW iX3 jest pierwszym z nowego zbioru aut elektrycznych, o którym słyszymy co najmniej od 2018 roku, a do którego należą też BMW iNext oraz BMW i4. Auto pod koniec lata zacznie być produkowane seryjnie, jego dane techniczne znamy od kilku miesięcy:
- segment D-SUV,
- platforma CLAR (uniwersalna),
- 74 kWh baterii,
- ogniwa NMC 811,
- zasięg „około 440 jednostek WLTP”, czyli około 370-380 kilometrów realnie w trybie mieszanym [wstępne obliczenia www.elektrowoz.pl],
- 210 kW / 286 KM mocy,
- 400 Nm momentu obrotowego,
- napęd RWD (na tył),
- konkurencja: Mercedes EQC, Tesla Model Y, Jaguar I-Pace, Volvo XC40 Recharge (nieco mniejsze),
- cena: ? [patrz na dole].
Ze względu na wykorzystanie uniwersalnej platformy CLAR, która nadaje się do konstrukcji hybryd plug-in i samochodów spalinowych, BMW iX3 może oferować nieco mniej miejsca w środku niż czysto elektryczna konkurencja z tego samego segmentu. Szczegóły poznamy jednak dopiero wtedy, gdy pojawią się pierwsze recenzje samochodu.
BMW chwali się, że z tej samej linii produkcyjnej zjeżdża zarówno BMW iX3, jak też jego spalinowy brat, BMW X3 (źródło). Dlatego obydwa auta różnią się od siebie tylko minimalnie, co dobrze widać na zdjęciu z fabryki. I aż dziw bierze, że żadne medium motoryzacyjne nie zwróciło dotychczas uwagi na to, że podsunięto nam materiał do porównań (patrz opis zdjęcia):

BMW iX3 (na pierwszym planie) oraz BMW X3 (w głębi). Największą różnicę widać pod reflektorami, gdzie iX3 ma tylko wąskie, obecnie zasłonięte wloty powietrza. Oprócz tego inny będzie wzór atrapy chłodnicy (w samochodzie spalinowym jest ożebrowanie), a dolny wlot powietrza będzie miał kształt uśmiechu. Ogólnie: drobnych różnic w stosunku do X3 należy spodziewać się tam, gdzie teraz są białe i bladobłękitne naklejki (c) BMW
Cena BMW iX3 nie została na razie ujawniona. Według naszych wstępnych obliczeń powinna lokować się w przedziale od 250 do 300 tysięcy złotych, bo pasuje to do gamy modelowej producenta. Dokładne wartości powinniśmy poznać za kilka miesięcy. Auto będzie produkowane wyłącznie w Chinach i stamtąd eksportowane do Europy. Nie trafi do Stanów Zjednoczonych, prawdopodobnie ze względu na zbyt niski zasięg, który nie prezentuje się dobrze na tle Tesli Model 3/Y.
A oto pozostałe fotografie z fabryki BMW iX3 udostępnione przez producenta:

Montaż baterii do BMW iX3. Zwróć uwagę na jej kształt (wyniesienie w tylnej części) oraz kształt dolnej części podwozia samochodu z dwiema wnękami na nogi (c) BMW

Zamaskowane BMW iX3 wyjeżdżające z fabryki. Ekran w środkowej części konsoli wygląda na podobny do tego, który znalazł się w BMW X3. Wycieraczki są schowane pod zakończeniem maski z przyczyn estetyczno-aerodynamicznych – to częste rozwiązanie we współczesnych samochodach. Natomiast tego wzoru felg jeszcze nie znaliśmy (c) BMW