Nissan przymierza się do wprowadzenia na europejski rynek systemu e-Power, hybrydy szeregowej, w której silnik spalinowy funkcjonuje wyłącznie w roli generatora prądu. Japoński producent twierdzi, że w kolejnej generacji napędu uda mu się osiągnąć sprawność wynoszącą 50 procent, o 1/5 więcej niż obiecuje dziś Toyota.

Efektywność silników spalinowych, czyli 2/3 energii zmarnowane na ogrzanie Wszechświata

Przyjmuje się współcześnie, że sprawność rozgrzanych silników spalinowych wynosi nieco ponad 30 procent, więc większość produkowanej energii ucieka w postaci ciepła. Toyota chwali się, że jest w stanie osiągnąć ponad 40 procent, ale nie dodaje już, że dotyczy to wąskiego zakresu pracy, w który trzeba idealnie trafić – oraz że duża w tym zasługa baterii pozwalającej na normalną jazdę po wyłączeniu silnika spalinowego.

Teraz Nissan deklaruje, że nowa (nie obecna) generacja silników spalinowych w zespołach napędowych e-Power osiągnie sprawność cieplną wynoszącą do 50 procent. Czyli aż połowa spalonego paliwa będzie mogła zostać wykorzystana do napędzania kół samochodu. Nie brzmi to może piorunująco, ale w porównaniu do dotychczasowych osiągnięć jest to skok o co najmniej 1/5 – co oznacza, że do osiągnięcia identycznej mocy wymagane będzie spalenie o 20 procent mniej paliwa. A mniejsze spalanie to mniejsza emisja.

Nissan e-Power ze sprawnością do 50 procent

50 procent sprawności cieplnej osiągnięto za sprawą rozrzedzonej mieszanki paliwowo powietrznej i wysokiego stopnia sprężania oraz odzyskiwania części ciepła. Silnik pracował ze stałą szybkością obrotową i obciążeniem – jest to więc wartość maksymalna, dostępna w idealnych warunkach (źródło).

Silnik spalinowy z napędu e-Power na stanowisku badawczym (c) Nissan

Nissan e-Power to linia hybryd szeregowych, w których koła napędzane są przy pomocy mocnego silnika elektrycznego, a silnik spalinowy funkcjonuje wyłącznie w roli generatora prądu zasilającego silnik i ładującego niewielką baterię o pojemności prawdopodobnie 1,5 kWh. Do Europy w 2022 roku trafi Nissan Qashqai e-Power, z kolei na Dalekim Wschodzie mamy do czynienia z modelami Nissan Note e-Power, Kicks e-Power i Serena e-Power.

Dziś spośród różnych rodzajów silników stosowanych w samochodach najwyższy poziom sprawności oferują silniki elektryczne.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: sprawność wynoszącą 50 procent obiecywał również Daimler w AMG Project One, ale to model wyczynowy, lokujący się w zupełnie innym segmencie niż hybrydowe Toyoty czy Nissany.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: