W minionym miesiącu Toyota deklarowała chęć „promowania samochodów elektrycznych” m.in. dzięki współpracy z chińskim producentem ogniw i baterii, firmą CATL. Teraz oficjalnie już ogłoszono zawiązanie porozumienia. Innymi słowy: Toyota znalazła głównego dostawcę ogniw do swoich elektryków.
Toyota pod rękę z CATL, ale też BYD i Panasonikiem
Chiński Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) to jeden z największych na świecie producentów ogniw litowo-jonowych. Ogniwa tej firmy trafiają lub będą trafiać do baterii samochodów BMW, Volvo/Polestar, Nissan i Renault (prawdopodobnie tylko Chiny), Grupy PSA (informacja niepotwierdzona) – a teraz także do Toyoty. Producent chwali się regularnymi postępami w rozwoju technologii, dzięki której już rok temu BMW i3 mogłoby mieć akumulatory o pojemności 57 kWh.
> CATL: Z naszymi ogniwami VW e-Golf może mieć 54 kWh, a BMW i3 – 57 kWh baterii
W komunikacie prasowym Toyota stwierdza, że „stabilne źródło baterii jest krytyczne [podczas produkcji samochodów elektrycznych]”, ale też że konieczny jest dalszy rozwój technologii bateryjnej. Łatwo wywnioskować, że japoński producent będzie otrzymywał ogniwa od CATL oraz że obie firmy będą współpracowały nad konstrukcją pakietów baterii (źródło).
Warto dodać, że Toyota zawiązała podobne porozumienie z firmą Panasonic oraz z innym chińskim producentem ogniw i baterii, BYD. Jednak z punktu widzenia masowych dostaw prawdopodobnie to CATL będzie partnerem strategicznym. W tej chwili japoński producent samochodów nie posiada w ofercie ani jednego auta elektrycznego. Wkrótce w Chinach zadebiutuje elektryczna Toyota C-HR, a w przyszłych latach koncern chce nas zaskoczyć całą gamą nowych elektryków.
Nie będzie ich jednak promował na siłę, bo nieszczególnie wierzy w ich sukces. Według Toyoty najważniejsze będą różne odmiany hybryd, a samochody elektryczne zawitają do małych pojazdów, które oferują niewielkie zasięgi:

Plany rozwojowe Toyoty na najbliższe dziesięciolecia. HEV – klasyczne (stare) hybrydy, PHEV – hybrydy ładowane z gniazdka, FCEV – samochody z ogniwami paliwowymi, BEV – samochody czysto elektryczne (c) Toyota