Druzgocące wyniki dla tradycyjnych producentów. W pierwszym kwartale 2023 roku Toyota sprzedała w Norwegii mniej samochodów (5 167 egzemplarzy) niż Tesla (9 471 egz.) i tylko o włos wygrała z Volkswagenem (5 069 egz.). Jeśli Norwegia wskazuje trendy, które za kilka lat zaczną obowiązywać na całym Starym Kontynencie, to japoński producent jest w poważnych tarapatach. Uratować może go albo wprowadzenie przełomowego modelu w dobrej cenie, albo ofensywa obejmująca całą gamę.

Tradycyjne marki przegrywają w Norwegii z nowicjuszem

Jak informuje Focus2Move, z dziesiątego na czwarte miejsce awansowało 4/ Volvo, następne były 5/ Mercedes, 6/ Ford, 7/ Peugeot, 8/ Skoda, 9/ Nissan i 10/ Hyundai. Jeżeli chodzi o najchętniej kupowane modele, 1/ Tesla Model Y wygrała z 2/ Toyotą bZ4X, ale sprzedaż tej ostatniej wyraźnie się załamała po końcu kwartału: według portalu Elbilstatistikk.no od stycznia do końca marca zarejestrowano 1 843 nowe egzemplarze auta, podczas gdy od kwietnia do teraz – zaledwie 283 sztuki modelu.

Statystyki dla aut elektrycznych

Dla porównania: Volkswagen ID.4, aktualnie już drugi najchętniej kupowany elektryk w Norwegii w tym roku, w tym samym okresie znalazł 843 nabywców, w samym tylko maju sprzedał się w 228 egzemplarzach. Absolutnym liderem jest Tesla Model Y, która w tym kwartale została zarejestrowana w 2 278 sztukach, a od początku roku osiągnęła wynik na poziomie sumy sprzedaży wszystkich aut z miejsc od 2. do 7. (11 072 egz.).

W tym roku pierwszą dziesiątkę zamyka w Norwegii Tesla Model 3, która znalazła zaledwie 969 nabywców – mniej niż Audi Q4 e-tron czy VW ID. Buzz Cargo. Oprócz Modelu Y dobrze rokuje ID.4 i nowe Volvo XC40, niezłe tempo trzymają VW ID.3 i Skoda Enyaq, co pokazuje, że koncern Volkswagena uczciwie pracuje nad sprzedażą, nawet jeśli nie zdołał przekonać ludzi do VW ID.5 (23. miejsce). Średnio radzi sobie Nissan Ariya (13. miejsce, 693 aut w 2023, 1 241 w ogóle), gorzej wypada Hyundai Ioniq 5 (17. miejsce) czy Kia EV6 (28. miejsce; źródło).

W statystykach od początku istnienia portalu prowadzi 1/ Nissan Leaf, za którym znajdują się 2/ Volkswagen e-Golf, 3/ Tesla Model 3 i 4/ Tesla Model Y. Od początku 2025 roku w Norwegii zaczyna obowiązywać zakaz sprzedaży (rejestracji) nowych samochodów spalinowych, dopuszczone będą tylko pojazdy zeroemisyjne. Aktualnie ponad 80 procent wszystkich kupowanych aut stanowią elektryki, pojazdy wodorowe da się policzyć na palcach jednej ręki.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: