GAC Toyota, chińskie joint-venture Toyoty i Guangzhou Automobile Group (GAC) ogłosiło, że w 2025 roku zaprezentuje pierwszy „w pełni” autonomiczny samochód elektryczny potrafiący odnaleźć się i prowadzić pojazdy na dowolnej drodze. Modelem tym będzie Bozhi 3X / bZ3X SUV a technologię jazdy samodzielnej dostarczy startup Momenta, w którym Toyota jest jednym z głównych udziałowców. Całość ma też wykorzystywać sprzęt Huawei. 

Autonomiczne Toyoty w 2025, w 2027 baterie LFP, następnie stały elektrolit. Toyota niezmiennie liderem

To interesujące i symptomatyczne, że Toyota pochwali się autonomią w Chinach, gdzie producent zalicza właśnie spory spadek sprzedaży rok do roku (-22 procent), a jednocześnie ma do dyspozycji całkiem pokaźną liczbę firm rozwijających technologię jazdy samodzielnej. Japoński koncern współpracuje tam z Huawei, startup Momenta będzie takim dodatkowym kooperantem, integratorem i dostawcą oprogramowania do samochodów GAC-Toyota, konkretnie do modelu bZ3X SUV (nie należy go mylić z Toyotą bZ3 Compact vel bZ3C).

Nowa technologia jazdy autonomicznej, która zadebiutuje z bZ3X SUV już w 2025 roku, będzie mogła być wykorzystywana „na drogach w miastach, ekspresowych i podczas parkowania”, cytuje przedstawiciela GAC Toyota portal CnEVPost (źródło). System Momenta AI ma się różnić od mechanizmów rozwijanych przez Huawei, ta ostatnia firma ma odpowiadać głównie za sprzęt. Toyota i Momenta rozpoczęły strategiczną współpracę w 2020 roku, gdy startup zaczął wspomagać producenta w przygotowywaniu map o wysokiej rozdzielczości i aktualizować usługi w oparciu o obraz z kamer.

Oprócz wprowadzenia na rynek jazdy autonomicznej Toyota zapowiedziała, że w 2027 roku będzie gotowa z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi, które powinny być znacząco tańsze niż obecne ogniwa wysokoniklowe. W 2027 lub 2028 roku koncern będzie miał baterie ze stałym elektrolitem. Jednocześnie producent ani myśli odpuszczać silnikom spalinowym, chce wytwarzać nowsze ich wersje o niższym spalaniu, zasilane biopaliwami czy wodorem, ale emitujące tradycyjny dźwięk i zapach, których pragną kierowcy.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.6]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: