Chiński portal PanDaily podał ciekawostkę. Choć Toyota nie informowała o tym oficjalnie, należący do serii bZ sedan Toyoty /Toyota bZ SDN/ powstał rzekomo we współpracy z BYD i zostanie zbudowany z wykorzystaniem baterii strukturalnej opartej na ogniwach litowo-żelazowo-fosforanowych.
Toyota bZ Sedan na bazie BYD? A co z e-TNGA?
Porozumienie BYD i Toyoty sięga roku 2019, w jego ramach obie firmy zapowiadały stworzenie elektrycznego sedana i SUV-a (crossovera) oraz ogniw, które będą zasilały wspomniane auta. To właśnie z tego powodu pojawiały się spekulacje, że Toyota bZ4X jeździ na zespole bateryjno-napędowym dostarczanym przez BYD. bZ SDN ma być drugim owocem tego związku:
Jeżeli te informacje się potwierdzą, konsekwencje mogą być daleko idące. BYD ze stosunkowo niewielkiego gracza na rynku ogniw Li-ion może wyrosnąć na potentata w segmencie, bo będzie dostarczał baterie do największego koncernu motoryzacyjnego na świecie. Sama Toyota może zyskać dostęp do nowoczesnych technologii – napędy, systemy multimedialne online – z opracowaniem których dotychczas sobie nie radziła.
Ale taka ścisła kooperacja z BYD i forma nadwoziowa bZ SDN sugeruje też, że auto może nieprędko trafić Europy. Na Starym Kontynencie większym zainteresowaniem cieszą się hatchbacki, crossovery, SUV-y, sedany natomiast umiłowali sobie Chińczycy. PanDaily twierdzi, że Toyota bZ SDN zostanie oficjalnie zaprezentowany już w kwietniu, a do sprzedaży trafi do końca 2022 roku. Na naszym kontynencie w tym czasie zaplanowano debiut Toyoty bZ4X i Lexusa RZ 450e.