Na Twitterze pojawiła się ciekawa plotka, która częściowo pasuje do pojawiających się wcześniej informacji. Otóż w 2023 roku Tesla ma zmienić dostawcę wielkich maszyn odlewniczych (gigapras) z włoskiej IDRA na szwajcarskiego Buehlera. Ta ostatnia firma odrzuciła kiedyś propozycję Muska, gdy ten szukał wykonawcy maszyn do odlewów mających znaleźć zastosowanie w Tesli Modelu Y.

Maszyny Buehlera mają ponoć lepszą wydajność niż IDRA

Jak zdradził sam Elon Musk, znalezienie producenta maszyn odlewniczych („gigapras”) w poprzedniej dekadzie nie było łatwe. Projektujące je przedsiębiorstwa nie chciały podejmować ryzyka, prawdopodobnie na wieść o parametrach, jakie powinien mieć finalny produkt (rozmiary, wytrzymałość). Wstępne zainteresowanie wyraziła tylko IDRA, co prezes Tesli uznał za zielone światło. Pierwsze odlewy znalazły zastosowanie w tylnej części Modelu Y, kolejne pojawią/pojawiają się z przodu.

Teraz do gry wraca rzekomo szwajcarski Buehler. W 2019 roku odrzucił ponoć propozycję Tesli dotyczącą maszyny odlewniczej/prasy osiągającej nacisk 6 000 ton, jednak teraz jego urządzenia o tej skali oferują wyższą wydajność niż produkty z Włoch. Z komentarza wynika, że sprzęt Buehlera stosuje dwie płyty dociskające, dzięki czemu odlewy mogą być mniej zdeformowane. Przy urządzeniach IDRA odpady stanowią jakoby 20 procent.

Odlewy są szybsze i tańsze w produkcji niż klasyczne nitowano-spawane podwozie, jednak przed Teslą mało kto stosował elementy o takich rozmiarach – bo w przemyśle motoryzacyjnym mogą być potrzebne części o długości do 2 metrów i do 1 metra szerokości (źródło). Przy dużych obiektach o skomplikowanych kształtach aluminium nierównomiernie stygnie (patrz rozkład temperatur na ilustracji poniżej), co może prowadzić do naprężeń w materiale. Naprężenia w elementach nośnych pojazdu to proszenie się o kłopoty.

Ale gdy Tesla przetarła szlak, zamówienia na kolejne gigaprasy/wielkie maszyny odlewnicze popłynęły szerokim strumieniem. Chce je stosować Geely/Volvo i inni chińscy producenci, interesuje się nimi Volkswagen. Z informacji prasowych wynika, że urządzenia muszą wytwarzać nacisk co najmniej 6 kiloton, Geely zamówiło ponoć gigaprasę o nacisku 8 kiloton, przy Cybertrucku jest to 9 kiloton.

Wielka maszyna odlewnicza IDRA; zdjęcie ilustracyjne (c) IDRA

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: