Podczas gdy praktycznie wszyscy producenci samochodów na świecie notowali dwucyfrowe spadki sprzedaży i skarżyli się na zastój w branży, w drugim kwartale 2020 roku Tesla zanotowała zysk. Mimo przerw w działaniu fabryki udało się osiągnąć wynik wyższy niż w pierwszym kwartale 2020 roku i niewiele niższy niż rok temu (II kw. 2019).
Wynik uratowany przez bonusy za zerową emisję
Tesli opłaca się produkować samochody. Im więcej ich wytworzy, tym więcej otrzyma „bonusów regulacyjnych” (ang. regulatory credits), którymi nagradzani są wytwórcy aut o niskiej lub zerowej emisji. Te bonusy może następnie odsprzedać na wolnym rynku producentom aut spalinowych, którzy nie mieszczą się w normach emisji.
W efekcie notuje coraz większy napływ gotówki. W drugim kwartale 2020 roku Tesla osiągnęła tutaj aż 428 milionów dolarów przychodu. Rok temu było to „zaledwie” 111 milionów dolarów.
Z naszej perspektywy patrząc jest to wspólne liczenie wybranych producentów. Na kontynencie europejskim Tesla liczona jest z koncernem FCA, w Stanach Zjednoczonych sprzedaje te bonusy FCA i, zdaje się, General Motors.
Z powodu przestoju w działalności fabryki zmniejszyły się też wydatki na wynagrodzenia, co w efekcie dało 104 miliony dolarów zysku. Rok temu były 143 miliony dolarów, podczas gdy w pierwszym kwartale 2020 roku – zaledwie 16 milionów dolarów (źródło).
Nowa Gigafactory 5 w Austin
Przy okazji prezentacji wyników drugiego kwartału Elon Musk zdradził również, że zostanie wybudowana kolejna fabryka samochodów. Zgodnie z wcześniejszymi przeciekami ujawnionymi przez portal Electrek, na jej lokalizację wybrano Austin (Teksas, Stany Zjednoczone; źródło). Prawdopodobnie będzie ona nosiła nazwę Gigafactory 5 lub Giga Austin według nowszej nomenklatury. Z fabryki ma wyjeżdżać Cybertruck oraz Tesla Model Y.
Przy okazji poznaliśmy potencjał dotyczący produkcji samochodów w innych miejscach na świecie:
- zakłady w Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone) są w stanie wytwarzać 90 tysięcy Modeli S i X oraz 400 tysięcy Modeli 3 i Y rocznie,
- zakłady w Szanghaju (Chiny) są w stanie wytwarzać 200 tysięcy Modeli 3 rocznie.
Wbrew wcześniejszym plotkom, fabryka w Wielkiej Brytanii nie jest na razie planowana. Jednak Tesla przymierza się do wyboru jeszcze jednej lokalizacji, z której ma wyjeżdżać Tesla Semi oraz Tesla Roadster (źródło). Jako pierwsza zostanie uruchomiona Gigafactory 4 w Berlinie:
Zdjęcie otwierające: Gigafactory Tesli w Nevadzie (c) The Verge / YouTube
Aktualizacja 2020/07/23, godz. 9.41: Chodziło oczywiście o „zysk”. Skorygowane 🙂