W chińskich mediach pojawiła się informacja, że Tesla „zakończyła prace projektowe nad Teslą Model 2”. Samochód będzie rzekomo wytwarzany w Giga Mexico, nowej meksykańskiej fabryce producenta. Firma Muska chce ponoć produkować 2 miliony egzemplarzy Modelu 2 rocznie i sprzedawać auto w cenie „od 22 000 do 25 000 dolarów”, co odpowiada najtańszym modelom spalinowym dostępnym na amerykańskim rynku.
Tesla Model 2 w cenie spalinowych odpowiedników?
„Tania Tesla” ma być najtańszym modelem w gamie i jednocześnie „najbardziej ekonomicznym” samochodem elektrycznym na świecie. Nie jest jasne, skąd Chińczycy wzięli tak precyzyjną informację o cenie samochodu. Gdyby wiadomość faktycznie się potwierdziła, to Tesla Model 2 startowałaby od kwoty stanowiącej niecałe 47 procent ceny Tesli Model 3 LR AWD. W Polsce byłoby to niewiarygodne 112 200 złotych, dlatego proponujemy, by do chińskich rewelacji i naszych obliczeń podchodzić z pewnym dystansem.
Auto ma powstawać w Giga Mexico, fabryce, na rozruch której producent już uzyskał pozwolenia. Jej budowa powinna wystartować latem bieżącego roku, oficjalny start planowany jest na pierwszy kwartał 2025 roku. Co ciekawe, zaledwie kilka dni temu lokalni urzędnicy twierdzili, że samochód, który będzie z niej wyjeżdżał, jest już w końcowej fazie projektu (źródło). Te informacje dość dobrze korelują z informacjami z Chin oraz wcześniejszymi doniesieniami, że tania Tesla może zostać w dużej części zaprojektowana w Państwie Środka.
Z domysłów, plotek i intencjonalnych przecieków wynika, że Tesla 2 [nazwa nieoficjalna] będzie zmniejszoną wersją Modelu Y, prawdopodobnie crossoverem segmentu C-SUV. Podczas Battery Day 2020 dowiedzieliśmy się, że auto może otrzymać baterię LFP (litowo-żelazowo-fosforanową), choć wobec ostatnich doniesień całkiem prawdopodobna wydaje się również bateria LMFP, czyli LFP z ogniwami domieszkowanymi manganem. Auto ma powstawać w liczbie 2 milionów egzemplarzy rocznie [nie licząc pozostałych światowych rynków? – red.]