Tesla instaluje w samochodach aktualizację 2019.16.1.x (różne wersje). Przynosi ona kilka nowych funkcji, w tym możliwość szybszego pobierania aktualizacji oprogramowania, ale też ogranicza w Europie pewne funkcje Autopilota. Wśród nich pojawiła się zmiana maksymalnego kąta zakrętu w trybie jazdy samodzielnej (Autosteer).
Nowy firmware 2019.16.1.x i ograniczenia dla Modelu S i X
Ostatnia aktualizacja została zainstalowana w wielu starszych i nowszych samochodach błyskawicznie, nawet jeśli nie były w tym czasie podłączone do sieci WiFi – co oznacza, że modyfikacja musiała być istotna. Oprogramowanie nosi numer 2019.16.1.x i zapewnia kompatybilność z przepisami UN/ECE R79, które precyzują sposoby funkcjonowania samochodów wyposażonych w systemy jazdy (pół)autonomicznej.
> Wypadek Tesli Model 3. Samochód jechał na Autopilocie, kierowca i auto nie zareagowały na przeszkodę
Jak informuje Tesla, ograniczenie dotyczy kąta, o jaki może skręcić się kierownica w trybie jazdy bez kierowcy (Autosteer). Czyli przekłada się bezpośrednio na to, jak ostry zakręt Tesla będzie w stanie pokonać sama, a od którego momentu będzie wymagała wsparcia ze strony człowieka (źródło).
Zmodyfikowano również sposób działania Automatycznej Zmiany Pasa Ruchu (ang. Auto Lane Change): kierunkowskaz musi być utrzymywany w trybie tymczasowym – z którego dźwignia sama wraca do pozycji neutralnej – a zmiana pasa ruchu powinna rozpocząć się w ciągu pięciu sekund od przesunięcia dźwigni. Jeśli to się nie uda, jeśli w polu widzenia pojawi się jakaś przeszkoda, samochód pozostanie na swoim pasie i cały proces trzeba będzie rozpocząć jeszcze raz.
Aktualizacja oprogramowania nie dotyczy Modelu 3, który od początku jest kompatybilny z regulacjami UN/ECE R79.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: UN/ECE to organizacja podlegająca Organizacji Narodów Zjednoczonych (UN), nie Unii Europejskiej. W UN/ECE Unia Europejska ma status obserwatora, ale obydwa ciała bardzo ściśle ze sobą współpracują.
Na zdjęciu: Tesla na Autopilocie (c) TeChExPo / YouTube