Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla – wyniki finansowe II kwartału 2021. Plus nowinki o Giga Berlin, ogniwach 4680, Semi i Modelu Y

W II kwartale 2021 roku Tesla miała 1,1 miliarda dolarów dochodu netto (równowartość 4,3 miliarda złotych; GAAP) – po raz pierwszy w historii udało jej się przebić 1 miliard dolarów. Przychód wyniósł 11,96 miliarda dolarów (46,5 miliarda złotych), pochodził przede wszystkim ze sprzedaży samochodów, a nie kredytów emisyjnych. Z tych ostatnich było zaledwie 354 miliony dolarów.

Doskonałe wyniki Tesli, sporo ciekawostek i dementi

Miniony kwartał był (ponownie) najlepszym kwartałem w historii, gdy chodzi o zyski, oraz ósmym kwartałem z rzędu, gdy kalifornijski producent jest na plusie. Jak podano na początku lipca, w ciągu trzech miesięcy Tesla dostarczyła 201 tys. samochodów, co sugeruje, że w tym roku może przebić wynik 800 tysięcy sprzedanych aut. Najlepszy wynik Lexusa w historii (2019 r.) to 765 330 aut, więc przy odrobinie szczęścia firma Muska rozgromi w jednym roku dwie tradycyjne marki (przeskoczyła Volvo i przeskoczy Lexusa).

Tesla studzi jednak emocje, zastrzega, że rok 2021 może być wyjątkowo dobry oraz zapowiada, że normalnie spodziewa się wzrostu na poziomie +50 procent rok do roku.

Producent sądzi,  że jeszcze w tym roku uruchomi produkcję Tesli Model Y – i to zarówno w Giga Texas (Austin, Stany Zjednoczone), jak też w Giga Berlin (Gruenheide, Niemcy). Cybertruck ma być następny w kolejności, start produkcji Tesli Semi przesunięto na rok 2022, co oznacza dementi rewelacji kolportowanych przez Electreka. Dodajmy, że po artykule o Semi Elon Musk zablokował na Twitterze Freda Lamberta, redaktora naczelnego portalu.

Giga Berlin z lotu drona

Nowa lakiernia w Giga Berlin

Prasa w Giga Texas

Giga Shanghai głównym centrum eksportowym, baterie na ogniwach 2170 w TMY jako opcja

Fabryka w Chinach jest w stanie wytwarzać obecnie ponad 450 000 Modeli 3 i Y rocznie. Tesla uczyniła z niej swoje główne centrum eksportowe, co oznacza, że do Europy będzie przypływać mniej transportów z fabryki z Fremont (Stany Zjednoczone). Przy budowanych właśnie w Teksasie i Niemczech fabrykach pojawia się interesujący twist.

Giga Texas z lotu ptaka, 6 miesięcy temu i teraz. Amerykanie twierdzą, że widziany z autostrady budynek rozciąga się na mniej więcej milę, tj. 1 600 metrów (!).

Otóż według pierwotnych zapowiedzi Tesle Model Y z Giga Berlin i Giga Texas miały mieć wyłącznie odlewy i baterię strukturalną opartą na ogniwach 4680. Teraz producent deklaruje, że prace nad ogniwami 4680 nadal trwają (patrz też niżej), dlatego ogniwa 2170 stały się planem zapasowym. Ale, co ciekawe, na zdjęciu linii montażowej z Giga Texas widać Modele Y z ziejącą dziurą między przodem i tyłem – normalnie powinna być tam podłoga samonośnego nadwozia, tutaj prawdopodobnie brakuje pakietu baterii strukturalnej:

Ogniwa 4680 i bateria strukturalna

Produkowane przy Kato Road (Fremont, Stany Zjednoczone) ogniwa 4680 osiągnęły wydajność i czas życia satysfakcjonujący dla Tesli. Pomyślnie wypadły też wewnętrzne testy zderzeniowe samochodów zbudowanych z odlewów z baterią strukturalną. Firma Muska pracuje teraz nad ostateczną walidacją procesu wytwarzania i optymalizacją części procesu, która stanowi 10 procent całości, ale spowalnia całość.

Należy zatem uznać, że Tesla nie jest gotowa do masowej produkcji ogniw 4680. To właśnie z tego względu wytwarzanie Semi przesunięto na rok 2022. Z kolei Cybertruck ma być produkowany po Modelu Y.

2 966 lokalizacji z Superchargerami na świecie; ładowanie dla innych przez aplikację

W raporcie podsumowującym II kwartał 2021 podano, że kalifornijska firma dysponuje obecnie 2 966 lokalizacjami, w których zainstalowano 26 900 Superchargerów. Posiadacze samochodów innych niż Tesle będą mogli z nich korzystać za pomocą aplikacji producenta. Wystarczy, że kierowca podepnie przewód do portu ładowania, poda ilość energii i rozpocznie ładowanie w appce.

Rozliczana będzie zarówno energia, jak też czas postoju – właściciele aut, które ładują się wolniej, zapłacą więcej. Drożej będzie również w godzinach szczytu. W Chinach i Europie proces nie będzie wymagał żadnych dodatkowych operacji, w Stanach Zjednoczonych konieczne będzie skorzystanie z przejściówki.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 3.7]
Exit mobile version