W pierwszym kwartale 2023 roku Tesla sprzedała w Polsce 1 046 samochodów, z czego w samym tylko marcu wydano aż 418 sztuk Tesli Model 3 i 315 sztuk pozostałych aut, głównie Tesli Model Y, wynika z danych zgromadzonych przez IBRM Samar. Tym samym w marcu Model 3 zaklasyfikował się jako drugie najpopularniejsze auto marki premium, przegrał tylko z Volvo XC60. Wbrew powszechnemu mniemaniu, zainteresowanie segmentem premium rośnie.

Sprzedaż samochodów w Polsce, I kwartał 2023 [dane na podstawie liczy rejestracji]

Aby mieć pogląd o skali sprzedaży Tesli w I kwartale 2023 (1 046 sztuk) warto dodać, że wszystkie marki premium sprzedały przez pierwsze trzy miesiące roku w sumie 25 902 auta (lider: Audi, 6 046 egzemplarzy; źródło), Tesla odpowiadała więc za 4 procent rynku premium. To jedna z trzech marek w TOP10, która nie ma samochodu w cenie poniżej 200 000 złotych, podczas gdy takie modele generują całkiem istotny wolumen sprzedaży, nawet jeśli ostateczna cena transakcyjna jest wyższa.

Rejestracje samochodów w segmencie premium, wyniki dla I kwartału 2023 (c) IBRM Samar

Tesla sprzedała w marcu 418 egzemplarzy Modelu 3, z czego olbrzymia większość musiała przypaść na dwa ostatnie tygodnie miesiąca, kiedy samochody zaczęły docierać do salonu. Interesujące jest to, że choć Model Y wytwarzany jest za miedzą (Giga Berlin), czas oczekiwania jest identyczny, jak w przypadku Modelu 3, który dociera do nas z Giga Shanghai. Warto też zauważyć, że Tesla Model 3 zdecydowanie wygrywa z Modelem Y, choć jest od niego tylko minimalnie tańsza:

  • warianty RWD: 219 990 zł vs 229 990 zł
  • warianty AWD (LR): 254 990 zł vs 259 990 zł,
  • warianty AWD Performance: 284 990 zł vs 299 990 zł.

Jak widać wygodniejszy dostęp do bagażnika, wyższa pozycja za kierownicą i nowocześniejsza konstrukcja nie są w stanie wygrać z lepszym zasięgiem oferowanym przez Model 3.

Interesujący jest wykres widoczny w prawej dolnej części ilustracji. Po wyraźnym dołku spowodowanym przez pandemię nastąpiło solidne odbicie i powrót do poprzedniego trendu zakupowego. Dziś marki premium cieszą się rosnącym zainteresowaniem, choć ceny tych samochodów rosną wraz z inflacją, a nastroje konsumenckie wydają się być raczej złe. Cała sprzedaż samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyniosła w I kwartale 2023 roku 138 863 sztuki, najchętniej kupowany w segmencie aut popularnych model, Toyota Yaris, została zarejestrowana w 5 365 egzemplarzach.

Interesującą opinię w dyskusji, czy Tesla jest premium, wyraził Pan Maciej:

To, że Tesla nie ma auta poniżej 200kPLN nie oznacza marki premium. Do premium możemy zaliczyć S/X. ale nie 3/Y, które „premium” są u nas jedynie ze względu na cenę, ale już na zachodzie to po prostu auta dla klasy średniej (która u nas prawie nie istnieje). To, że w PL Model 3 wygrywa z Y wynika z progu dopłat – bez KDR tylko M3 łapie się na dopłaty, a jednocześnie jest to w ogóle jedyny BEV z prawdziwego zdarzenia mogący faktycznie zastąpić ICE, który na dodatek jest dostępny bez co najmniej półrocznego oczekiwania. Gdyby próg dopłat był nieco wyższy, Y na pewno poszedł by znacznie do góry, tak jak na zachodzie.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]