Tesla podała statystyki sprzedaży samochodów w roku 2024. Tesle Model 3 i Y zostały dostarczone w 1,704 miliona egzemplarzy, Tesle Model S, X, Cybertruck i Semi odnotowały wynik na poziomie 85 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Całkowity wynik to 1,789 miliona aut, spadek wyniósł 1,1 procent rok do roku. Dziury na Modelach 3 i Y nie zdołały zasypać większe i droższe auta
Tesla, statystyki sprzedaży 2024
Dokładne wyniki są następujące (źródło):
- Tesla Model 3/Y: 1 704 093 egzemplarze sprzedane na 1 679 338 wyprodukowanych, -35 614 sztuk na sprzedaży rok do roku, -2 procent rok do roku,
- Tesla Model S/X/Cybertruck/Semi: 85 133 egzemplarze sprzedane na 94 105 wyprodukowanych, +16 259 sztuk na sprzedaży rok do roku, +23,6 procent.
Critics will say the $TSLA growth story is over… but, remember: the critics say that every year! pic.twitter.com/UsInNyhKtw
— James Stephenson (@ICannot_Enough) January 2, 2025
Nie należy się szczególnie przejmować „zapasem” w wysokości kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy, producent regularnie miewa taką górkę, która dopiero co wyjechała z fabryki albo znajduje się w tranzycie. W 2023 roku sprzedaż urosła o 38 procent rok do roku, w 2024 firma zanotowała delikatny spadek, który zresztą Musk zapowiadał od kilku kwartałów w związku ze spowolnieniem na światowych rynkach.
Z punktu widzenia Tesli największym zaskoczeniem może być powolne przyjmowanie się Cybertrucka. Ze świadectw internetowych wynika, że na jego zakup często decydowali się ludzie, którzy już wcześniej jeździli Teslami i niekoniecznie byli miłośnikami Fordów F-150. Rynek pickupów regularnie bywa w Stanach Zjednoczonych większy niż rynek samochodów osobowych, ale typowy nabywca półciężarówki chyba nie jest gotowy na eksperymenty w postaci zupełnie nowego rodzaju napędu i futurystycznego kształtu nadwozia.
Tesla vs BYD i samochody wyłącznie elektryczne
W czwartym kwartale 2024 Tesla sprzedała w sumie 495 570 wszystkich modeli samochodów, firma poszła więc na rekord (+2,3 proc. r/r). W ostatnich trzech miesiącach roku BYD był o niemalże 100 000 egzemplarzy lepszy i po raz drugi w swojej historii zdołał wyprzedzić Teslę. Poprzednio dokonał tego z autami elektrycznymi w czwartym kwartale 2023 roku. Ale w rozliczeniu rocznym chiński producent jeszcze wypada słabiej, dostarczył 1 764 992 samochody w stosunku do 1 789 226, które osiągnęła Tesla (źródło). Zanosi się na to, że BYD potrzebowałby dwóch kwartałów powyżej firmy Muska, żeby móc zdobyć miejsce światowego lidera produkcji BEV-ów:

Światowa sprzedaż aut elektrycznych w BYD-zie i Tesli (c) CnEVPost