Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla składa wniosek patentowy na nowe szyby, które chłodzą i izolują przed hałasem. Zastosowanie: dachy

Tesla złożyła wniosek patentowy na nowy rodzaj szyb, które mogą zostać wykorzystane w dachach samochodów. Opracowano je w taki sposób, by tłumiły dobiegający z zewnątrz hałas, a przy okazji pozwalały na lepsze zarządzanie temperaturą w kabinie poprzez doprowadzanie chłodnego lub ciepłego powietrza.

Szyby od Tesli jako kolejne wcielenie idei „zakaz dmuchania po oczach”

Już w Volkswagenie Phaetonie (czyt. „fajtonie” lub „fetonie”) Ferdinand Piëch zakazał dmuchania prosto na ludzi. Przy normalnej eksploatacji otwory wentylacyjne były całkowicie zasłonięte klapkami, a chłodne powietrze napływało do kabiny innymi drogami. Tesla poszła podobną drogą z nawiewami w Modelu 3 i teraz czyni kolejny krok.

Zgłoszony właśnie wniosek patentowy na szyby (dach szklany) zakłada wielowarstwową strukturę, w której szyba zewnętrzna jest lita, a wewnętrzne są podziurkowane. Między tafle wprowadzane jest powietrze z układu klimatyzacji, które otworami może „wylewać” się do kabiny.

Ilustracja z wniosku patentowego Tesli uzyskana dzięki portalowi Electrek

Jako że w regulowaniu reakcji człowieka na temperaturę otoczenia ważna jest okolica potyliczna, spływający z góry chłód może sprawiać wrażenie, że klimatyzacja Tesli działa „lepiej i szybciej” niż w autach z tradycyjnymi nawiewami.

I faktycznie: zgodnie z opisem we wniosku patentowym, taka struktura ma pozwalać na lepsze regulowanie temperatury w kabinie – co zmniejsza obciążenie układu klimatyzacji i powinno przełożyć się na lepszą efektywność energetyczną samochodu (czytaj: większy zasięg).

> Sony Vision-S – auto elektryczne od Sony [CES 2020]

Warstwy między taflami szklanymi mogą zawierać kanały powietrzne, mogą też zostać wypełnione substancją tłumiącą hałas czy nawet nadającą samochodowi indywidualny charakter (wzorki itp.). Nie trzeba być geniuszem, żeby się domyślić, że jedną z pośrednich warstw mogą stanowić ogniwa fotowoltaiczne, które podczas dnia ładowałyby baterię auta przy okazji przechwytując część fotonów odpowiedzialnych za rozgrzewanie kabiny.

> Wyciskacz światła z ciepła, czyli nanorurki, które mogą zwiększyć sprawność ogniw fotowoltaicznych

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version