Twórca kanału Engineering Explained wyliczył, że Tesla Roadster z pakietem SpaceX może przyspieszać do 97 km/h (0-60 mph) w 1,1 sekundy. Oznaczałoby to możliwość osiągnięcia 100 km/h w 1,3 sekundy – ale raczej nie w warunkach drogowych, a tylko na torze lub innej wyznaczonej przestrzeni.

Przyspieszenie Tesli Roadster lepsze niż Falcon 9 podczas startu

Gdy pojawiła się pierwsza zapowiedź Tesli Roadster, bodaj Engineering Explained obliczył, że obiecywane przez Elona Muska przyspieszenie wynoszące 1,9 sekundy do 97 km/h (=około 2,1 s do 100 km/h) będzie wyzwaniem na granicy fizycznych możliwości opon. Lub już poza nimi.

Standardowo produkowane i dopuszczone do cywilnego użytku opony nie są bowiem w stanie przenosić wystarczających momentów obrotowych, by rozpędzić dowolny samochód do 97 km/h w czasie krótszym niż 2 sekundy. Niezależnie od tego, jakim dysponuje silnikiem. W tej chwili najlepsze wyniki oscylują w okolicy 2,3 s, choć zasilany superkondensatorami Aspark Owl zszedł ponoć do 1,92 sekundy do 100 km/h – ale na wyścigowych oponach:

> Aspark Owl szybszy niż Tesla Roadster (2020)? Od 0 do 97 km/h w 1,6 sekundy?!

Teraz Engineering Explained poszedł o krok dalej. Twórca kanału postanowił policzyć, jakie maksymalne przyspieszenie osiągnęłaby Tesla Roadster z pakietem SpaceX, czyli zapowiadanymi przez Elona Muska dyszami wykorzystującymi sprężone powietrze pozwalającymi rzekomo na krótkie „skoki” auta. Tesla zapowiada, że będzie to właśnie 1,9 sekundy do 97 km/h / 2,1 sekundy do 100 km/h:

Wynik obliczeń? Maksymalna siła ciągu spowodowana przez dysze umożliwiłaby osiągnięcie czasu wynoszącego 1,1 sekundy do 97 km/h (= około 1,3 s do 100 km/h). Działające na kierowcę przeciążenia wyniosłyby 2,5 g, czyli byłyby dwa i pół raza wyższe niż przyspieszenie ziemskie.

> Porsche Taycan Turbo S: przyspieszenie jak cios w brzuch, a w walce z Teslą Model S… dobry zawodnik! [wideo]

Dla porównania: Bugatti Veyron osiąga dziś maksymalnie 1,55 g, a rakieta Falcon 9 około 1,3 g w momencie startu i do 3 g w momencie wyłączenia głównego członu napędowego – ale wartości przeciążenia zależą od rodzaju ładunku. Gdyby Tesla Roadster faktycznie osiągała 97 km/h w 1,1 sekundy, byłaby jednym z najszybszych pojazdów na świecie i ulokowałaby się daleko poza granicami możliwości współczesnych samochodów, również wyścigowych.

> Australijczycy zbudowali Dragstera o mocy 4 MW. Przyspieszenie 0-200 km/h w 0,8 sekundy!

Jest jednak mało prawdopodobne, żeby jej kierowca mógł pochwalić się osiągami na normalnej drodze, ponieważ stosowanie opisywanych wspomagaczy nie jest legalne poza torem.

Całe nagranie:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: