W czwartek, 26 czerwca, (ponownie?) oficjalnie rusza salon i serwis Tesla Wrocław. To piąta lokalizacja producenta w Polsce po Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku. Sytuacja jest w zasadzie bez precedensu i pokazuje jak wielką siłę miała marka Elona Muska, bo chińska konkurencja, żeby osiągać zbliżone wyniki, inwestuje w dziesiątki salonów w całej Polsce. Na przykład MG Motor należące do SAIC Motor na koniec roku miało 26 salonów, w czerwcu 2025 – 40 salonów, na koniec 2025 roku chce dysponować już 55 lokalizacjami.
Oficjalne otwarcie Tesla Center Wrocław i konkurencja
Chińska konkurencja ma trudniej niż Tesla, bo jest chińska i startuje później, zatem współzawodnictwo jest większe. Ma jednocześnie łatwiej, bo startuje… później (=świadomość związana z elektrykami jest wyższa), ponadto oferuje mniejsze modele z silnikami spalinowymi. Marketingowy efekt Muska-Tesli najbardziej widać w porównaniu do BYD-a, który zaczął od sprzedaży licznych elektryków a mimo tego ponad 2/3 wyniku w Polsce robi swoim do-niedawna-jedynym modelem spalinowym (BYD Seal U DM-i). Chińska marka wyłożyła gigantyczne pieniądze na obecność przy Euro 2024 i w Europie nadal nie ma jej w wynikach ACEA.
Także w MG najchętniej kupowany jest model spalinowy. Tyle że do osiągnięcia zbliżonych do Tesli wyników zainwestowano gigantyczne kwoty w placówki dealerskie. W samej tylko Polsce w czerwcu było 40 salonów, w których można kupić auta marki. Efektem jest sprzedaż na poziomie około 800-1 200 aut miesięcznie (Polska) oraz najbliższe Tesli miejsce w Europie: 1,9 procent udziału całego koncernu SAIC Motor od początku roku do końca maja kontra 1,1 procent dla Tesli. Rok temu w tym samym okresie było niemalże odwrotnie (1,3 proc. dla SAIC vs 2 proc. dla Tesli).
W zaproszeniu na uroczyste przypomnienie o salonie Tesla Wrocław (Długołęka, Wrocławska 34a), producent zadeklarował przy okazji, że Polska ma jedną z najbardziej gęstych sieci Superchargerów w Europie Wschodniej, bo stacji ładowania jest 15, stanowisk – 110. Tym niemniej salonów będzie tylko pięć, a serwisów – cztery (Ząbki, Poznań, Katowice i teraz Długołęka/Wrocław), nie licząc placówek nieoficjalnych zajmujących się drobniejszymi naprawami.
Dodajmy, że nowością jest serwis. Sam punkt sprzedaży i testowania aut działa już od listopada 2024, a w czwartek 26 czerwca będzie można przejechać się Modelem 3, nowym Modelem Y i, wyjątkowo, Modelem X.