Mniej więcej miesiąc temu Tesla ogłosiła wyraźne obniżki cen modeli sprzedawanych w Chinach. Do końca roku mają zostać ogłoszone kolejne cięcia, twierdzą lokalne portale. Analitycy uznają, że Tesla zaczyna działać desperacko, by pozbyć się aut wytwarzanych w Giga Shanghai, bo dotychczasowe działania są nieskuteczne.
Tańsze Tesle w Państwie Środka
Pierwsze „oferty specjalne” rozpoczęły się dwa miesiące temu, we wrześniu 2022 roku. W październiku doszło do korekt w dół wynoszących 4-5 procent, najbardziej potaniała Tesla Model Y LR, bo o ponad 9 procent. Producent jako uzasadnienie decyzji podawał przycinane z początkiem 2023 roku dopłaty do NEV-ów, czyli aut elektrycznych i hybryd plug-in. Teraz lokalne chińskie media dowiedziały się, że do następnych obniżek ma dojść pod koniec roku, twierdzi CnevPost.
Analitycy uznali, że Tesla jest w desperacji, że Giga Shanghai produkuje więcej aut niż firma jest w stanie upłynnić. Z obliczeń organizacji Che Fans wynikło, że zapoczątkowana w październiku promocja dała przedsiębiorstwu dodatkowe 50 tysięcy zamówień a nie 100-170 tysięcy, jak głoszono w internecie. Aktualna sprzedaż ma wynosić zaledwie kilka egzemplarzy aut per salon dziennie, utrzymują anonimowe źródła portali, ponieważ Model 3 ma coraz większą konkurencję.
Tesla stanowczo zdementowała wieści o kolejnych obniżkach, ale podający tę informację portal Huxiu już raz przewidział październikowy ruch producenta. Dodajmy jednak, że amerykański producent ma w Państwie Środka całą rzeszę wytrwałych przeciwników. Nagłaśniają oni każdy pożar elektryka jako „Tesli”, nawet jeśli pali się auto innej marki. W ostatnich dniach sporo też było nieprzychylnych głosów, gdy w koszmarnym szeregu wypadków pędzącej jak rakieta Tesli Model Y zginęły dwie osoby [nie opisywaliśmy tematu – przyp. red. Elektrowozu].
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: nie obrazilibyśmy się, gdyby wyszło na jaw, że Giga Shanghai produkuje więcej aut niż rynek jest w stanie przyswoić. Tesla musiałaby wtedy szukać innych metod zbytu swoich samochodów, na przykład decydować się na rabaty. Nawet jeśli teraz popyt rośnie wraz z możliwościami wytwórczymi wszystkich fabryk, prędzej czy później pojawi się jakiś sufit.