Niektórzy właściciele Tesli Model S i X otrzymali od producenta informację o ograniczeniach, które już wkrótce zostaną wprowadzone w ich samochodach. Ze względu na obowiązujące przepisy, auta stracą na przykład umiejętność samodzielnego pokonywania najostrzejszych zakrętów.
Autopilot z obciętymi możliwościami w Europie
Już w maju bieżącego roku, gdy do Tesli Model S i X spływała aktualizacja 2019.16.x, nasi Czytelnicy sygnalizowali nam, że ich samochody gubiły bezpowrotnie pewne funkcje. Problem pojawiał się w autach z Autopilotem AP1 i dało się go dostrzec między innymi właśnie w zakrętach.
> Aktualizacja 2019.16.x Tesli zepsuła mi Autopilota [opinia]
Teraz Tesla zupełnie oficjalnie rozsyła do niektórych właścicieli informację, że w kolejnej wersji oprogramowania pojawią się liczne ograniczenia dotyczące jazdy (pół)automatycznej. Wymieniono następujące braki:
- Automatyczna zmiana pasa ruchu (ang. Auto Lane Change) zostanie ograniczona do dróg z oddzielonymi jezdniami i co najmniej dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
- Kiedy Automatyczna zmiana pasa ruchu zostanie aktywowana, a kierunkowskaz włączony, samochód odczeka co najmniej 1,5 sekundy przed zmianą pasa ruchu oraz będzie czekał do 5 sekund przed anulowaniem operacji, jeśli nie będzie mogło dojść do zmiany pasa ruchu.
- Funkcja Autosteer straci umiejętność pokonywania najostrzejszych zakrętów, ponieważ ograniczony zostanie kąt, o jaki kierownica może zostać automatycznie obrócona.
- Funkcja Summon będzie wymagała obecności człowieka w odległości do 6 metrów od samochodu (czyli jazdy tylko na krótki dystans).
- Podczas jazdy na Autopilocie system będzie wymagał położenia dłoni na kierownicy i zaznaczenia swojej obecności po 15 sekundach od momentu, gdy ich nie wykryje (źródło).
W treści maila pojawiło się rozczarowanie obowiązującymi regulacjami i nadzieja, że funkcje aut zostaną przywrócone [w przyszłości]. Co ciekawe, wielu właścicieli Tesli Model S i X prawdopodobnie już teraz korzysta z obciętej wersji Autopilota.
W październiku bieżącego roku pojawiły się bowiem nieoficjalne informacje o rozmowach producenta z Europejską Komisją Gospodarczą (organ przy ONZ; nie mylić z Komisją Europejską Unii Europejskiej) w sprawie ograniczeń wprowadzonych przez regulację UN/ECE R79:
> Europa odpuści Tesli i Autopilotowi? [The Telegraph]
Kwestia nie dotyczy Tesli Model 3, które podobne ograniczenia posiadają od samego początku.
Zdjęcie otwierające: obrazek informujący o ograniczonych funkcja samochodu (c) Czytelnik