Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla Model Y z Giga Austin też od razu z ogniwami 4680. Czyli nie będzie problemów z ich produkcją?

Zapytany o rodzaj ogniw stosowanych w Modelu Y wyjeżdżającym z fabryki w Tesli w Teksasie (Stany Zjednoczone), Elon Musk odpowiedział krótko: „4680”. Biorąc pod uwagę, że ogniwa 4680 będą też w samochodach wyjeżdżających z Giga Berlin, być może z ich produkcją nie jest tak słabo, jak się dotychczas wydawało?

Nowe ogniwa w nowych Teslach Model Y

Podczas prezentacji ogniw 4680 w trakcie Battery Day 2020 Tesla deklarowała wprost, że chce je wytwarzać sama. Powstawały (i powstają) one w zakładach Tesla Kato Road w Fremont (Kalifornia Stany Zjednoczone), niedaleko fabryki producenta. Niedługo później wyszło na jaw, że Panasonic przymierza się do produkcji baterii opartych na nowych ogniwach oraz że LG Energy Solutions ma problem z przeskalowaniem produkcji ogniw o nieznanym formacie, który jednak jako żywo przypominał 4680 (46 mm średnicy, 80 mm wysokości).

Wtedy pojawiły się wątpliwości, czy Tesla zdoła pozyskać i wytworzyć ogniwa do zaspokojenia wszystkich swoich potrzeb. A te rosły, oprócz Modelu Y nowy format pojawi się też prawdopodobnie w Cybertrucku, Modelu S Plaid+ i Semi, nie licząc Roadstera.

Tymczasem Tesle Model Y wyjeżdżające z Giga Berlin (Niemcy) i Giga Texas (Stany Zjednoczone) mają mieć baterie oparte właśnie na nowych ogniwach, co właśnie potwierdził Elon Musk. Obydwie fabryki powinny zacząć masowo wytwarzać samochody najdalej na początku 2022 roku, więc do tego czasu linie produkujące ogniwa 4680 muszą funkcjonować pełną parą.

To oznacza, że choć Tesle Model Y (2021) i (2022) mogą być do siebie podobne wizualnie, technologicznie będą się od siebie znacząco różnić. W tej chwili Modele Y wyjeżdżające z fabryk w Fremont i Szanghaju (Chiny) mają odlewany ciśnieniowo jedynie tył auta. Nowe produkcje z Ameryki i Niemiec mają mieć odlewy z przodu i z tyłu oraz baterię strukturalną w podwoziu. Oznacza to w sumie o 10 procent niższą masę i 370 mniej wykorzystanych części:

Wygląda więc na to, że te dodatkowe dwa lata oczekiwania na elektrycznego crossovera Tesli wyjdzie Europie na zdrowie.

Zdjęcie otwierające: porównanie rozmiarów ogniw AAA, AA, 18650, 2170 (21700) oraz 4680 (c) tesla_mozga / Twitter

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version