Jeśli to jest temat na news, to jest dobrze. Chiński portal CnEVPost poinformował, że w styczniu 2023 roku najchętniej kupowanym SUV-em premium nie była Tesla Model Y. Auto przegrało minimalnie z Mercedesem GLC we wszystkich wersjach napędowych. Model Y był jednocześnie jedynym samochodem w zestawieniu, który oferowany jest wyłącznie w wariancie elektrycznym. Pozostałe dostępne są jako pojazdy spalinowe lub zelektryfikowane.
Interesujący ranking sprzedaży SUV-ów z Chin
W styczniu 2023 roku pierwszą trójkę stanowiły 1/ Mercedes GLC, 2/ Tesla Model Y i 3/ BMW X3. Model Y przegrał o włos, o 133 egzemplarze. Już samo to, że portal zwrócił uwagę na ten wynik, w którym jeden z elektryków przegrywa z autem spalinowym, ale nadal jest absolutnym liderem w segmencie BEV-ów, jest intrygujące i mówi o kondycji bezpośrednich konkurentów Tesli w Chinach. Oraz o zaufaniu do nich. Model Y znalazł się na drugim miejscu, ponieważ – to jest druga ciekawa wiadomość – istotna część produkcji trafiła na eksport.
Wśród SUV-ów z kategorii NEV-ów pierwsze miejsce w styczniu zajął BYD Song w wariantach elektrycznych (BEV) i hybrydowych plug-in (PHICE, dawniej: PHEV). Drugi dojechał czysto elektryczny BYD Yuan Plus znany w Europie pod nazwą BYD Atto 3. Trzecia była Tesla Model Y. W TOP15 znalazły się tylko dwa SUV-y/crossovery europejskich marek, Smart #1 produkowany przez Geely (10. miejsce) i BMW iX3/X3, również wytwarzane w Chinach (13. miejsce, źródło).
Gdyby zestawienie obejmowało samochody we wszystkich wariantach nadwoziowych, Tesla Model 3 zakwalifikowałaby się do TOP10 ze sprzedażą na poziomie 12 659 sztuk. Ale CNevPost ma jeszcze jedną ciekawostkę: cała sprzedaż Tesli z uwzględnieniem eksportu wyniosła w styczniu 2023 roku 66 051 sztuk. Mimo tego, że miały wtedy miejsce przestoje związane z Chińskim Nowym Rokiem, wydajność Giga Shanghai osiągnęła 792 600 egzemplarzy rocznie. Tesla w podsumowaniu 2022 roku podawała wydajność fabryki na poziomie „>750 000 sztuk”, co pokazuje, jak niedoszacowane są te liczby.