Tesla Model Y z rocznika modelowego (2021) uzyskała najwyższe możliwe odznaczenie Top Safety Pick+ w testach zderzeniowych organizowanych przez amerykański Instytut ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (IIHS). Dotyczy ono wszystkich aut, które zostały wyprodukowane po kwietniu 2021 roku.

Tesla Model Y jako najbezpieczniejszy samochód na amerykańskim rynku

IIHS testuje te auta, które otrzymuje od producenta. Jeśli mówi o Teslach Model Y „wytworzonych po kwietniu 2021 roku”, to prawdopodobnie chodzi o egzemplarze wyjeżdżające z fabryki w Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone), bo te z Chin dotarły do Stanów Zjednoczonych w pojedynczych egzemplarzach w grudniu 2021 roku.

Do Europy płyną [niemal?] wyłącznie pojazdy z Giga Shanghai, dlatego powyższą datę należy uznawać za orientacyjną. Nie wiemy, kiedy kalifornijskie procesy produkcyjne trafiają do Państwa Środka.

Najwyższy wynik Top Safety Pick+ przyznawana jest samochodom, które osiągną co najmniej dobry rezultat, gdy chodzi o wszystkie sześć testów zderzeniowych. Systemy zapobiegania zderzeniom z przodu muszą osiągnąć noty zaawansowane lub znakomite. Jednocześnie wszystkie warianty auta w ofercie powinny w standardzie mieć światła osiągające oceny dobre lub zadowalające.

IIHS chwali Teslę za rezygnację z radaru, ponieważ wszystkie systemy zapobiegania zderzeniom osiągnęły noty znakomite i to zarówno przy innych pojazdach, jak też przy wykrywaniu pieszych. Podobny wynik osiągnęły też Tesle Model 3 bez radarów (produkowane po kwietniu 2021) po aktualizacji oprogramowania. Samochody wytworzone wcześniej otrzymywały noty zaawansowane w wypadku wykrywania pieszych.

W Tesli Model Y (2021) po zderzeniu z barierą przy szybkości 64 km/h przestrzeń, którą zajmuje kierowca, była praktycznie nienaruszona. Nie ucierpiała ani głowa, którą ochroniły poduszki powietrzne, ani nogi, które zostały zabezpieczone przez poduszki oraz klatkę kabiny (źródło):

Nieekspertom trudno ocenić, czy widoczne na filmie poniżej wyniki są dobre czy rewelacyjne. Szczególnie, że na finalny rezultat samochodu wpływa działanie elektroniki. Można się natomiast spodziewać, że tak jak Renault Zoe otwiera skalę swoimi zeroma gwiazdkami w testach Euro NCAP, tak nowa Tesla Model Y (2021) może ją zamykać. Firma Muska może więc się stać nowym Volvo, gdy chodzi o troskę o bezpieczeństwo ludzi.

Zdjęcie otwierające: Tesla Model Y (2021) przy zderzeniu z nieruchomą barierą o szerokości parudziesięciu centymetrów (c) IIHS. To jeden z bardziej wymagających testów zderzeniowych, ponieważ cały impet musi przyjąć na siebie róg auta i koło wraz z półosią:

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.5]