Portal Automotive News Europe obliczył, że Tesla Model Y była w 2023 roku najchętniej kupowanym samochodem w Europie. Elektryczny crossover pokonał 2/ Dacię Sandero i 3/ VW T-Roc, był też jedynym modelem w TOP20 oferowanym wyłącznie z napędem elektrycznym i jedynym modelem segmentu D lub wyższego, a przez to najdroższym w zestawieniu. Tym niemniej najlepszy kwartał Model Y ma w Europie dawno za sobą.
Tesla Model Y podbija Europę. Podbije też świat?
Według Automotive News Europe ranking TOP10 najchętniej wybieranych samochodów na Starym Kontynencie wyglądał tak, jak poniżej (źródło; źródło, za paywallem). Zestawienie dotyczy niemal całej Europy, w tym krajów Unii, EFTA i Zjednoczonego Królestwa, czyli uwzględnia dane z 97 procent rynków:
- Tesla Model Y – 254 822 egzemplarze,
- Dacia Sandero – 235 893 egz.,
- VW T-Roc – 206 438 egz.,
- Renault Clio – 202 942 egz.,
- Peugeot 208 (w tym e-208) – 194 376 egz.,
- Opel Corsa (w tym Corsa-e) – 188 662 egz.,
- VW Golf – 184 279 egz.,
- Toyota Yaris Cross – 176 685 egz.,
- VW Tiguan – 174 267 egz.,
- Skoda Octavia – 161 784 egz.
W roku 2022 na pierwszym miejscu był Peugeot 208, rok wcześniej liderem był Volkswagen Golf. Jak podkreśla portal, Tesla Model Y jest pierwszym nieeuropejskim samochodem, który osiągnął pozycję lidera w Europie w ostatnich dziesięcioleciach („era nowożytna”). Auto prowadziło w rankingach sprzedaży przez siedem miesięcy w roku, Dacia Sandero była liderem przez cztery miesiące, jeden miesiąc pocieszenia przypadł Volkswagenowi T-Roc.
TroyTeslike, który na Iksie regularnie publikuje prognozy i statystyki związane z firmą Muska, zauważa jednak, że od początku 2023 roku Modelowi Y idzie w Europie coraz gorzej (niebieska linia). Szczyt był w pierwszym kwartale minionego roku, później sprzedaż samochodu zaczęła spadać. Ani w Chinach (czerwona linia), ani w Stanach Zjednoczonych (granatowa linia) nie widać podobnego trwałego trendu:
Here is a chart that shows Model Y sales over time in China, Europe, and the US since sales began.
Europe is not doing great but the issue is not supply. Tesla finished Q4 with 32,000 unsold Model Y in Europe despite Giga Berlin shutting down for 10 days in December. pic.twitter.com/EG71TxOgcN
— Troy Teslike (@TroyTeslike) January 17, 2024
Nota od redakcji Elektrowozu: być może właśnie dlatego producent obniżył ceny Tesli Model Y na Starym Kontynencie?