Jato Dynamics zebrało dane na temat liczby rejestracji aut nowych w Europie. W pierwszym kwartale 2023 roku najczęściej wybieranym samochodem była Tesla Model Y, na drugim miejscu dojechała Dacia Sandero, trzeci był Volkswagen T-Roc. W TOP10 elektryki liczone wspólnie z autami spalinowymi pojawiły się też na 4., 5. i 7. pozycji, ale żadnemu innemu zeroemisyjnemu modelowi nie udało się samodzielnie zakwalifikować do TOP25.

Tesla Model Y liderem już nie w miesiącu, lecz w całym kwartale

Dotychczas Tesla notowała świetne wyniki sprzedaży w ostatnich miesiącach kwartałów, gdy nabywcom wydawano samochody przetransportowane z Chin (w znacznie mniejszym stopniu: z Ameryki Północnej). Zdarzało się też, że Modele 3 lub Y wygrywały z pojazdami spalinowymi w niektórych krajach. Jednak najlepszy rezultat w całym kwartale w niemal całej Europie to nowość (źródło (c) Jato; tę informację podawała też wcześniej Tesla):

  1. Tesla Model Y – 71 683 egzemplarze, +173 procent w stosunku do I kwartału 2022,
  2. Dacia Sandero – 60 202 egz., +27 proc.,
  3. VW T-Roc – 54 960 egz., +50 proc.,
  4. Peugeot 208/e-208 – 53 336 egz., +3 proc.,
  5. Opel Corsa/Corsa-e – 53 307 egz., +38 proc.,
  6. Toyota Yaris Cross – 53 050 egz., +57 proc.,
  7. Fiat/Abarth 500 – 45 598 egz., +30 proc.,
  8. Dacia Duster – 45 310 egz., +31 proc.,
  9. Renault Clio – 44 134 egz., +16 proc.,
  10. VW Golf – 42 903 egz., -8 proc.

Tesla Model Y jest około trzy i pół raza droższa niż Dacia Sandero i około dwa razy droższa od bazowej konfiguracji VW T-Roca. W TOP25 nie ma droższego od niej modelu, co sugeruje, że mamy do czynienia z niebywałym rynkowym głodem na samochody elektryczne o dobrym stosunku możliwości do ceny. Aktualnie najtańszy wariant Modelu Y RWD kosztuje od 224 990 złotych, mieści się więc w limicie dopłat nawet bez Karty Dużej Rodziny.

W 2022 roku najchętniej kupowanym samochodem w Europie był Peugeot 208 (wszystkie wersje), którego zarejestrowano w 206 816 egzemplarzach. Jeśli Tesla utrzyma aktualny poziom sprzedaży, to już po trzech kwartałach przeskoczy Peugeota i rekordowe wyniki Golfa. Dodajmy, że w pierwszej trójce były dokładnie te same modele, które w I kw. 2023 widzimy na miejscach 2-4 (źródło).

Lista najlepiej sprzedających się elektryków pokazuje gigantyczną przewagę Modelu Y nad pozostałą konkurencją, w tym siostrą tej samej marki:

  1. Tesla Model Y – 71 683 egzemplarze, +173 procent w stosunku do I kwartału 2022,
  2. Tesla Model 3 – 19 621 egz., -40 proc.,
  3. VW ID.3 – 17 316 egz., +105 proc.,
  4. VW ID.4 – 16 646 egz., +52 proc.,
  5. Dacia Spring – 14 066 egz., +56 proc.,
  6. Volvo XC40 – 13 786 egz., +173 proc.,
  7. Fiat 500 – 13 543 egz., -1 proc.,
  8. Peugeot e-208 – 13 266 egz., +48 proc.,
  9. MG4 EV – 12 720 egz., (nowy),
  10. Renault Megane Elektryczne – 10 876 egz., bd.

Sprzedaż wszystkich modeli sprawiła, że Tesla znalazła się w Europie na 16. pozycji i wyprzedziła Nissana, Volvo, Seata czy Mazdę. Globalne wyniki pozwoliły amerykańskiemu producentowi przeskoczyć Audi.

Nie przegap nowych treści, OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:

Jeśli chcesz wynagrodzić Czytelników, którzy są niezawodni w niesieniu pomocy na Forum Elektrowozu, możesz kupić Teslę korzystając z któregoś z tych linków polecających: 7/ nabrU, 8/ ciastek, 9/ ELuk.

Zasady zabawy znajdziesz TUTAJ.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]