Kanał Nico PQ na YouTube zestawił obok siebie Teslę Model Y Long Range wytworzoną w Giga Shanghai (Chiny) i nową Teslę Model Y Performance wyprodukowaną w Giga Berlin (Niemcy). Okazało się, że oprócz oczywistych różnic między LR i Performance w niemieckich samochodach pojawiło się kilka kosmetycznych poprawek.
Tesla Model Y MiG na tle Modelu Y MiC
Na nagraniu Tesla Model Y z Niemiec (MiG) to samochód w kolorze czarnym na, co oczywiste, większych felgach i z czerwonymi zaciskami hamulców. Obydwa auta były złożone „perfekcyjnie”, czym różnią się od wersji powstających w Stanach Zjednoczonych. W wersji niemieckiej zdarzały się dziwne (dziwnie brzmiące?) zamknięcia drzwi kierowcy, ale miał to być wynik „zbyt nowych” uszczelek”. Oprócz tego z przodu największa zmiana w wariancie MiG to… podgrzewanie piór wycieraczek (w szybie) oraz nieco większe dysze spryskiwaczy.
Kierowca rozpędził się już samochodem do 250 km/h i twierdzi, że nie dostrzegł żadnych problemów, jazda była przyjemna. Przez dłuższy odcinek jechał też z szybkością 200 km/h, co skończyło się tym, że po 200 kilometrach zjechał z poziomem naładowania baterii ze 100 do 6 procent.
W bagażniku, o czym pisaliśmy już wcześniej, pojawiła się półka (nie roleta) oddzielająca przestrzeń bagażową od pasażerskiej. Żeby ją złożyć, należy ją popchnąć w stronę kabiny. Znajdująca się we wnętrzu kamera patrząca do środka auta ma nieco większy obiektyw niż w chińskim (starszym) wariancie Long Range, co prawdopodobnie oznacza, że widzi nieco szerzej. Obicie kieszeni w drzwiach ma minimalnie bardziej miękki plastik, komputer multimedialny działa pod kontrolą procesora AMD Ryzen.
W fotelach pojawiły się dodatkowe szwy (obszycia) zapewniające sztywność siedziska. Na razie trudno ocenić, czy jest to cecha wyłącznie edycji Performance z Giga Berlin, bo niemieckie warianty Long Range jeszcze nie wyjechały z fabryki. Najdroższa wersja Modelu Y jest też zawieszona o 1,5 centymetra niżej niż wersja LR, ale dotyczy to zapewne chińskich i niemieckich edycji Performance. Również inne modyfikacje – może oprócz półki w bagażniku – mają być już obecne w wersjach z Giga Shanghai, twierdzi twórca nagrania.
Obecnie Tesle Model Y MiG mają nawet baterie z Giga Shanghai. Większe różnice między autami z różnych fabryk mogą pojawić się dopiero wtedy, gdy Tesla zacznie w Niemczech stosować dwa odlewy i baterię strukturalną opartą na ogniwach 4680. Ale do tego ma dojść dopiero w II połowie 2022 roku, bo pierwsze elektryczne crossovery z ogniwami 4680 mają wyjechać z Giga Texas (Stany Zjednoczone).
Można obejrzeć, chociaż chyba wszystko streściliśmy: