Haker Green (@greentheonly), który regularnie bada komputery i oprogramowanie samochodów Tesli, miał możliwość obejrzenia komputerów Modelu Y. Okazało się, że system multimedialny jest inny niż ten, który zastosowano w Modelu 3, a z komputera Autopilota zniknęły wszelkie ślady wiążące samochód z Modelami S i X.
Tesla Model Y jako osobna gałąź, która obejmie też Model 3?
Brak jakichkolwiek śladów i nawiązań do Modelu S/X w układzie Autopilota może oznaczać, że komputer samochodu zoptymalizowano i w przyszłości może on się stać podwaliną nie tylko dla Modelu Y, ale też dla Modelu 3 – a może też innych Tesli. Dodajmy, że Green nie wspomina tutaj, czy jest to komputer FSD (HW 3.0).
Na płycie pojawił się nowy, gigabitowy interfejs ethernetowy (dotychczas: 100 Mb/s), nie ma natomiast złączy pozwalających na zastosowanie komputera w autach z platformą multimedialną MCU2.
MCU to Master Control Unit (pol. główna jednostka sterująca), czyli komputer zawiadamiający ekranem i systemem multimedialnym samochodu. Wszystkie Tesle Model 3 miały MCU2, natomiast Tesle Model S i X dysponowały MCU1 lub MCU2 w zależności od daty produkcji.
Komputer MCU w Tesli Model Y została lekko przeprojektowany, chociaż ma ten sam procesor; na razie nie jest jasne, jakie powinien nosić oznaczenie (MCU2.1?). Nie jest też jasne, dlaczego producent zdecydował się na dziesięciokrotne podbicie szybkości łącza Ethernet, bo już 100 Mbit powinno w zupełności wystarczyć do obsługi ekranu, WiFi, Bluetooth itd.
Komputer Tesli Model Y nie obsługuje na razie sieci 5G, jednak – jak wskazuje Green – modem znajduje się na osobnej płycie, więc obsługa wszystkiego ponad 4G będzie stosunkowo łatwa do zaimplementowania.
Cały wątek TUTAJ.
> Tesle Model S i X Performance z lepszym przyspieszeniem. Dzięki Cheetah Stance?
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: Green przypomniał jeszcze jedną ciekawostkę, podpowiedział mianowicie, jak sprawdzić wersję komputera Autopilota bez rozbierania całości. Wystarczy sprawdzić numer na obudowie. Jeśli zaczyna się od 1098058-, to jest to komputer Autopilota HW 2.5, jeśli natomiast od 1462554-, to mamy do czynienia z platformą sprzętową Autopilot/FSD HW 3.0.
Obudowa powinna być widoczna za zaślepką znajdującą się pod schowkiem.
Nota 2 od redakcji www.elektrowoz.pl: podane powyżej informacje to w dużej części spekulacje bazujące nad badaniu obwodów drukowanych.
Zdjęcie MCU: (c) Green / Twitter, niebieska Tesla Model Y (c) TeslaChillMode #save / Twitter
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: