Skończyły się prognozy, jakie będą ceny Tesli Model Y w Polsce. Zgodnie z udostępnionym przez producenta konfiguratorem Tesla Y LR kosztuje od 299 990 złotych, Tesla Y Performance – od 329 990 złotych. Auta dopłyną do Europy jeszcze w trzecim kwartale 2021 roku, dotyczy to również Modelu Y LR przeznaczonego na polski rynek, co potwierdził nam salon producenta.
Tesla Model Y: niezbyt tanio, ale całkiem szybko
Mieszkańcy niektórych krajów zachodnich, którzy dawno temu zdecydowali się na konfigurację Tesli Model Y, otrzymują właśnie informację o możliwości sfinalizowania transakcji. Takie wieści płyną jak na razie z Niemiec i Austrii. Potencjalni nabywcy dowiadują się, że ich samochody pojawią się w Europie jeszcze w tym, III kwartale, czyli do końca września 2021 roku. Auta będą pochodziły z Chin – potwierdził nam to polski salon Tesli.
W momencie, gdy powstawał ten artykuł, do konfiguratora Tesli Model Y można się było dostać tylko modyfikując ręcznie adres URL (patrz TUTAJ). Niedługo później link pojawił się na stronie Tesla.com w polskiej wersji językowej.
Niestety, jest drożej niż prognozowaliśmy. Podczas gdy z naszych obliczeń wynikało, że ceny Tesli Model Y Long Range powinny startować od 275 tysięcy złotych (patrz: ceny samochodów elektrycznych 2021), producent mówi o co najmniej 299 990 złotych (+9 procent). Za wariant Performance zapłacimy jeszcze o 30 tysięcy złotych więcej.
W polskim salonie Tesli dowiedzieliśmy się, że Tesle Model Y Long Range do odbiorców trafią już w III kwartale 2021. Dla zamawianych teraz Tesli Model 3 prognozowany czas dostaw to listopad 2021. Z tym ostatnim autem wiąże się jeszcze jedna ciekawostka: w ramach dostępnych samochodów (ang. Inventory) już teraz można zamówić całą gamę wariantów Long Range (patrz: TUTAJ) kosztujących 246 990 złotych, a więc o 9 000 złotych tańszych niż wynikałoby z konfiguratora – mają bowiem kolorowe lakiery i białe wnętrza. Też mają być dostępne w Polsce jeszcze w tym kwartale:
Tesla Model Y to elektryczny crossover segmentu D-SUV, a więc konkurent Jaguara I-Pace, Mercedesa EQC, Forda Mustanga Mach-E czy BMW iX3. Przy cenie wynoszącej 299 990 złotych za wariant z napędem na obie osie jest zbliżona do najtańszych wariantów swoich konkurentów. I tak:
- BMW iX3 (74 kWh, 450-459 jedn. WLTP, tylko RWD) zaczyna się od 268 900 złotych,
- Ford Mustang Mach-E 4XE (88 kWh, do 540 jedn. WLTP) startuje od 286 310 złotych,
- Mercedes EQC 4Matic (80 kWh, 412 jedn. WLTP) kosztuje od 299 000 złotych.
Elektryczny crossover Tesli dysponuje baterią o pojemności około 72-74 kWh i oferuje 505 jednostek WLTP. Dużą wartością dodaną auta jest dostęp do sieci Superchargerów w cenie około 1,4 zł/kWh, ale reszta konkurentów nadgania tutaj przygotowując się do zaoferowania lub oferując abonamenty na sieć Ionity (na dziś: brak stacji ładowania w Polsce; mają być czynne jeszcze w tym roku).