Tesla po raz pierwszy dała możliwość zakupu Modelu Y 4680 osobom spoza fabryki i wybranych rejonów Teksasu (Stany Zjednoczone). Kilkadziesiąt egzemplarzy elektrycznego crossovera pojawiło się się w Inventory, części witryny WWW, gdzie prezentowane są prekonfigurowane samochody nowe i używane. To o tyle ciekawe, że wydajność linii produkcyjnych ogniw 4680 w zakładach przy Kato Road odpowiada obecnie około 1 045 bateriom tygodniowo.

Tesla Model Y AWD vs Tesla Model Y LR AWD

Tesla Model Y AWD to samochód, który miał być produkowany w Giga Texas i Giga Berlin. W przeciwieństwie do swej starszej siostry, Modelu Y LR AWD, crossover posiada dwa odlewy (przód + tył) oraz baterię strukturalną zbudowaną w oparciu o ogniwa 4680. Przy akumulatorze o pojemności 69 (66) kWh auto oferuje 269 mil / 433 kilometry EPA zasięgu na 20-calowych felgach, co odpowiadałoby podobnej wartości według procedury WLTP. Dla porównania: Tesla Model Y LR AWD – wariant oferowany na całym świecie – ma 330 mil / 531 km według EPA.

Napisaliśmy „miał być”, ponieważ szybko okazało się, że Tesla nie jest w stanie wytwarzać wystarczającej liczby ogniw 4680, dlatego wróciła do klasycznych 2170. Modele Y 4680 były dostępne tylko dla pracowników Giga Texas oraz w wybranych rejonach stanu. W ostatnich dniach to się zmieniło, partia mniej więcej 40 zupełnie nowych aut trafiła do Inventory, miejsca, gdzie można nabyć skonfigurowane i wyprodukowane już modele, na co zwrócił uwagę profil The Kilowatts.


The Kilowatts stacjonuje w rejonie San Francisco (Kalifornia, Stany Zjednoczone), łatwo zatem policzymy, że podobna liczba kilkudziesięciu egzemplarzy mogła być dostępna w innych stanach. Pod koniec grudnia Tesla pochwaliła się, że Kato Road osiągnęła wydajność 868 000 ogniw 4680 tygodniowo. A zatem tydzień pracy fabryki pozwala na skonstruowanie 1 045 baterii. Miesiąc pracy to już około 4,2 tysiąca baterii i wydajność powinna rosnąć.

Na tym etapie możliwe są dwa scenariusze: albo każdego miesiąca we wszystkich stanach USA będzie pojawiało się 50-100 Tesli Model Y AWD do kupienia, albo też trzeba będzie przyjąć, że pozostałe ogniwa gdzieś się rozchodzą. Mogą trafiać do nowych samochodów kupowanych przez pracowników Giga Texas i mieszkańców Teksasu, jednak ta grupa prędzej czy później zostanie zaspokojona. I wtedy auta albo pojawią się w normalnym konfiguratorze, albo też… będziemy mogli zacząć spekulować, że na rynek trafia zbyt mało ogniw 4680, czyli Tesla zaczyna się przygotowywać do produkcji Cybertrucka.

Tesla Model Y AWD 4680 powstająca w Giga Texas jest minimalnie tańsza niż Model Y LR AWD. Jest też lepiej wykonana i cichsza, wynika ze świadectwa The Kilowatts.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: