Jak zauważył czujny portal Electrek, Tesla złożyła wniosek patentowy dotyczący wyświetlacza bezpośrednio na kierownicy. Miałby on pokazywać tryb jazdy (D, R, …) oraz przekazywać inne informacje. Oprócz niego na ramionach koła pojawiłyby się przyciski obsługujące technologię haptyczną, czyli reagujące na dotyk i nacisk oraz dające użytkownikowi informację zwrotną w postaci wibracji czy symulowanego kliknięcia.

Nowa generacja Tesli Model 3/Y z odświeżonym kołem kierownicy i haptycznymi przyciskami?

Na naszych oczach dźwignia zmiany biegów powoli odchodzi do lamusa. Wystający, rzucający się w oczy pręt przeobraża się w niewielką dźwigienkę, pokrętło lub po prostu zestaw przycisków, którymi kierowca wybiera, czy chce jechać do przodu (D), do tyłu (R), czy może ma zamiar wyluzować (N) lub zaparkować (P).

> Kupił Teslę Model S u dealera, a Tesla zdalnie wyłączyła mu Autopilota, bo… „był przez pomyłkę” [aktualizacja]

W Tesli Model 3 dźwignia zmiany trybu jazdy znajduje się tuż za kierownicą, a informacja o aktualnie włączanym trybie jazdy (D / P / R / N) – tam, gdzie normalnie widoczna jest nasza szybkość.

Włączanie biegu wstecznego w Tesli Model 3. Zwróć uwagę na prawą rękę zmieniającą położenie dźwigni za kierownicą oraz dużą literę „R” na ekranie (c) Tesla

W nowym wniosku patentowym Tesli informacja o aktualnie włączonym przełożeniu pojawia się na środkowym ramieniu kierownicy.  Z kolei rolki wymienione zostały na przyciski, których aktywacja powoduje wyraźną akcję w zasięgu wzroku na ekranie:

Na kierownicy, oprócz litery symbolizującej aktualny tryb jazdy, pojawiają się jeszcze dwa dodatkowe piktogramy, które w tej chwili trudno nam zidentyfikować. Pierwszy z nich kojarzy nam się z pedałem hamulca, drugi nie przypomina nam niczego konkretnego (oprócz wskazówki lub kilofa 🙂 ). Tesla mówi we wniosku patentowym o możliwości uzupełnienia koła kierownicy o czytnik RFID lub NFC. Mogłoby to wyglądać jakoś tak:

Aktualne wnętrze Tesli Model 3 oraz symulacja nowego zestawu wskaźników na kierownicy:

We wniosku pojawia się ponadto cały szereg informacji o gestach obsługiwanych przez kierownicę oraz o informacji zwrotnej dawanej przez przyciski. Wśród gestów znajdziemy kliknięcia, suwania po jednej linii lub kształtach albo kliknięcia i przytrzymania przycisków. Informacje zwrotne to kliknięcia i wibracje:

Należy pamiętać, że wnioski patentowe to tylko opis pewnych rozwiązań, które niekoniecznie muszą zostać zastosowane w samochodach. Cały dokument Tesli można obejrzeć poniżej (klikaj, aby powiększyć; wciskaj klawisze strzałek, żeby przechodzić do kolejnych stron):

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.7]