Każdy miesiąc zamykający kwartał to dla europejskiego oddziału Tesli pik sprzedażowy: bo statki już dopłynęły do portów, a nabywcy masowo odbierają samochody. Jednak wynik czerwca 2021 jest absolutnie ekstraordynaryjny. W ostatnim miesiącu II kwartału Tesla Model 3 przegrała tylko z Volkswagenem Golfem. Spalinowym Volkswagenem Golfem.
1/ VW Golf, 2/ TM3, 3/ Dacia Sandero
Według danych zebranych i opracowanych przez Jato w oparciu o 26 rynków europejskich, najchętniej kupowanymi samochodami w Europie w czerwcu 2021 roku były (elektryki zostały zaznaczone pogrubieniem, modele dostępne m.in. jako elektryki, częściowym pogrubieniem):
- Volkswagen Golf – 27 247 egzemplarzy,
- Tesla Model 3 – 25 697 egzemplarzy,
- Dacia Sandero – 22 764 egzemplarze,
- Renault Clio – 22 254 egzemplarze,
- Fiat/Abarth 500 – 22 179 egzemplarzy,
- Toyota Yaris – 21 698 egzemplarzy
- Volkswagen T-Roc – 21 576 egzemplarzy,
- Opel/Vauxhall Corsa – 21 124 egzemplarze,
- Renault Captur – 20 168 egzemplarzy,
- Volkswagen Polo – 18 789 egzemplarzy (źródło).
Ten wynik pozwolił Tesli Model 3 na wspięcie się na 25. miejsce najchętniej kupowanych samochodów w Europie w okresie od stycznia do końca czerwca 2021 roku. A jeśli uwzględnić tylko elektryki, auto w czerwcu przeskoczyło konkurentów o co najmniej dwie długości:
- Tesla Model 3 – 25 476 egzemplarzy,
- Renault Zoe – 8 217 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.3 – 6 999 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.4 – 6 315 egzemplarzy,
- Skoda Enyaq iV – 5 949 egzemplarzy,
- Nowy Fiat 500 – 4 983 egzemplarze,
- Hyundai Kona Electric – 4 518 egzemplarzy,
- Kia e-Niro – 4 268 egzemplarzy,
- Peugeot e-208 – 3 869 egzemplarzy,
- MG ZS – 3 361 egzemplarzy.
Wśród hybryd plug-in wygrał Ford Kuga (6 331 egzemplarzy), na drugim miejscu było Audi A3, na trzecim – Peugeot 3008 Hybrid. Samochody elektryczne i hybrydy plug-in osiągnęły udział wynoszący 18,5 procent, z czego ponad połowę (niemal 55 procent) stanowiły elektryki. U niektórych producentów modele z gniazdem ładowania zdobyły dwucyfrowe udziały w wolumenie sprzedanych aut (Jeep = 30 procent, Cupra = 58 procent wobec 0 procent rok wcześniej!).
Europejczycy oprócz SUV-ów (44,2 procent!) najchętniej kupują samochody segmentu B (subkompakty, 18,2 procent) oraz auta segmentu C (kompakty, 15,1 procent). Czwarty dojeżdża segment A, piąty – D (modele rodzinne). Wynik tego ostatniego ciągnie do góry Tesla Model 3, ale też BMW serii 3 i Volkswagen Passat, choć w czerwcu te dwa ostatnie sromotnie przegrały z Teslą (źródło):