Na forum właścicieli Tesli pojawiła się ciekawa informacja. Otóż jeden z użytkowników „rozmawiał z inżynierem z Tesli”. Dowiedział się, że w Tesla Model 3 tylny silnik, owszem, jest nowy (bezszczotkowy, BLDC), ale w modelu Tesla Model 3 AWD z przodu pojawi się „stary” silnik indukcyjny.

Silniki w Tesla Model 3

Czym różni się silnik BLDC od silnika indukcyjnego w Teslach? Silnik indukcyjny zasilany jest prądem przemiennym (AC) i wykorzystywany jest w samochodach Tesla Model S i Tesla Model X. Ma większe zużycie mocy, ale potrafi pracować z dużymi obciążeniami i przy dużych szybkościach.

Z kolei silnik bezszczotkowy (BLDC) to nowość, która pojawiła się w Tesla Model 3. Zamiast elektromagnesów (indukcji) wykorzystywane są w nim magnesy trwałe. Taki silnik ma lepszą efektywność, ale wydajność spada ze wzrostem temperatury – ponieważ w wyższej temperaturze magnesy trwałe tracą swoje właściwości.

Silnik BLDC jest ponadto droższy niż silnik indukcyjny.

> Tesla Model 3 rozkręci silnik na parkingu, jeśli zechce się ogrzać

Zgodnie z niepotwierdzoną informacją z forum Tesla, warianty Model 3 z napędem na obie osie (AWD, all wheel drive), rzekomo będą miały z tyłu nowy silnik BLDC, a z przodu „klasyczny” silnik indukcyjny.

Czym się różni silnik indukcyjny (Tesla Model S) od silnika z magnesami trwałymi (Tesla Model 3)?

Szybkość wirowania silnika w Tesla Model 3 (silnik z magnesami trwałymi) jest równa szybkości wirowania pola magnetycznego. Z kolei liczba obrotów silnika indukcyjnego (zasilanego prądem przemiennym) ma pewną tolerancję, to znaczy może być niższa lub wyższa od liczby obrotów pola magnetycznego (ang. slip ratio).

> Dopłaty do elektryków w Europie coraz wyższe. W Polsce – ZERO [SPIS]

Co to znaczy? W pewnym uproszczeniu: jeśli obydwie osie napędzane są prądem o tej samej częstotliwości i z tym samym przełożeniem, to silnik z tyłu będzie brał na siebie całe obciążenie samochodu.

Gdyby jednak okazało się, że koła z tyłu tracą przyczepność (to znaczy częstotliwość prądu jest za wysoka w stosunku do szybkości kół), to koła z przodu napędzane silnikiem indukcyjnym mogą „przejąć” napędzanie auta mimo częstotliwości prądu niedopasowanej do liczby obrotów silnika.

Dla użytkownika oznacza to funkcjonalność zbliżoną do mechanizmu Torsen w trudnych warunkach pogodowych.

Nota: na zdjęciu widoczny jest schemat Tesla Model S, nie Tesla Model 3

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 22 głosów Średnia: 4.7]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: