Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Tesla kolejnym producentem, który chce mieć kluczyki UWB (Ultra-wideband). Uniemożliwią kradzież „na walizkę”

Portal Electrek dotarł do wniosku Tesli złożonego do amerykańskiej Federalnej Komisji Łączności (FCC), z którego wynika, że producent chce zastosować w kluczykach technologię transmisji o bardzo szerokim paśmie (UWB, Ultra-wideband). Powinna ona pozwolić na lepsze zabezpieczenie aut przed kradzieżą.

UWB – co to jest i dlaczego jest takie ciekawe?

Technologia UWB to radio postawione na głowie. Podczas gdy w odbiornikach radiowych, również w sieciach WiFi czy czy Bluetooth, stosuje się transmisję ciągłą o określonej częstotliwości (np. 89,1 MHz, 2,4 GHz) lub w oknie o niewielkiej szerokości, w UWB transmisja jest pulsacyjna i odbywa się w oknie o szerokości 500 MHz lub większej.

Takie rozwiązanie ma sporo zalet: pozwala na wyplucie dużej ilości informacji w jednej paczce rozciągniętej na szeroki fragment spektrum. Możliwe jest zatem osiągnięcie dużych przepustowości przy oszczędnym wykorzystaniu mocy.

Jednak z punktu widzenia UWB w kluczykach samochodowych, najważniejsza jest niewielka długość pulsu (kilkadziesiąt centymetrów), która znacząco ułatwia odróżnienie pakietów oryginalnych od odbitych. Ta technologia uzupełniona jest przez możliwość precyzyjnego pomiaru odległości między nadajnikiem i odbiornikiem.

Jaguar, Nio, Tesla z UWB = znacząco trudniejsza kradzież „na walizkę”

Dokładny pomiar odległości między odbiornikiem i nadajnikiem sprawia, że znacząco trudniejsze stają się ataki na komunikację kluczyk-samochód z wykorzystaniem pośredniego nadajnika-odbiornika (ang. relay attack). Znajdujący się w połowie drogi złodziej z „walizką” może usiłować wzmocnić sygnał, żeby zasymulować, że kierowca z kluczykiem zbliżył się do auta. Ale technologia UWB sprawia, że odbiornik może pomylić się tylko in plus w kwestii odległości do nadajnika (źródło).

Kradzież Tesli metodą „na walizkę”

Innymi słowy: gdy kluczyk znajduje się, dajmy na to, 4 metry od samochodu, odbiornik (samochód) może oszacować odległość na 4-4,1 metra. Nie może jednak oszacować jej na 3,9 metra, ponieważ nie pozwolą na to sygnatury czasowe i pomiar odległości nadajnik-odbiornik – sygnał z kluczyka musiałby poruszać się szybciej niż światło w próżni.

W efekcie samochód uzna sygnał za błędny lub fałszywy i nie odblokuje rygli.

W tej chwili technologia UWB jest dostępna jako opcja w samochodach Jaguar Land Rover, w tym np. w I-Pace. W Chinach pierwszym producentem, który zadeklarował jej zastosowanie, jest Nio. Ultra-wideband ma się pojawić w Nio ET7, który trafi na rynek w 2022 roku:

> Nio ET7 zaprezentowany. Bateria 150 kWh pod koniec 2022, najpierw 70 i 100 kWh. Ale te wersje też za rok

Nie jest jasne, czy technologia UWB trafi również do europejskich Tesli. FCC jest organem działającym w Stanach Zjednoczonych.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 4.8]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version