Intro to przelot przez tunel złożony z setek nadwozi Tesli Model Y. Gdy z niego wylatujemy pojawia się duża matryca złożona z 42 x 50 boków nadwozi samochodów. Nie wygląda na to, żeby ta liczba cokolwiek oznaczała, choć pewnie po policzeniu wszystkich mijanych progów-nadwozi moglibyśmy otrzymać interesującą liczbę. 

Poniżej znajduje się nieuporządkowany zapis najciekawszych informacji, jakie usłyszeliśmy. Stream live z Tesla Investor Day 2023 można obejrzeć TUTAJ. W poniższym zapisie na żywo mogą znaleźć się błędy. Ten artykuł może zostać przepisany lub zamieniony na szereg innych. Nowe wpisy pojawiały się na dole. Na podstawie tego tekstu powstały następujące artykuły:

> Tania Tesla to model, który będzie jeszcze bardziej masowy niż Model 3. Obok niego drugi, minivan?

Poniżej znajduje się pierwotna wersja wpisu z nocy 1/2 marca 2023:

Tesla Investor Day to rozmowa o przyszłości

Prezentacja ma się składać z trzech części. Pierwsza to konwersja Ziemi na odnawialną energię. Druga ma dotyczyć udziału Tesli w tym procesie.

Master Plan Part 3. Elon Musk i Drew Baglino (prowadził też Battery Day)

/uwaga, spis jest niepełny; liczba informacji jest bardzo duża/

Według Elona Muska odnawialne źródła energii (i szerzej: przyszłość) jest w stanie utrzymać znacznie większą cywilizację niż nasza, licząca 8 miliardów ludzi. Tymczasem na razie ponad 80 procent energii pochodzi z paliw kopalnych, w dodatku zaledwie 1/3 tej energii jest wykorzystywana w celu dostarczenia pożytecznej energii lub ciepła.

Celem Tesli jest zachęcanie do elektryfikacji wszystkiego. By nie marnować energii. Najważniejsze jest magazynowanie energii, potrzeba 240 TWh magazynów energii, którymi mogą być zarówno lokalne magazyny, jak też samochody (! – czyżby zapowiedź V1G?). Tesla oszacowała, że będzie to kosztować 1/100 wartości światowej gospodarki, 10 bilionów dolarów.

Na produkcję energii wystarczy przeznaczyć mniej niż 0,1 procent powierzchni Ziemi. Cały ten proces będzie wymagał mniejszej ilości prac wydobywczych niż obecny przemysł paliw kopalnych. W pewnym sensie nawet rakiety mogą zostać zelektryfikowane przez produkcję wodoru -> metanu.

Kompletna elektryfikacja transportu

Cały świat używa dziś 2 miliardów pojazdów. Tesla chce być aktywnym uczestnikiem procesu.

Tesla Model 3 jest tak wydajna, że może przejechać 1,6 kilometra na energii, która jest potrzebna do ugotowania niewielkiej ilości makaronu.

Producent zachęca do stosowania pomp ciepła, żeby zoptymalizować zużycie energii.

Odnawialny wodór ma być stosowany w przemyśle, bo jest tam potrzebny. Jako paliwo lepszy jest metan, natomiast dla przemysłu można uzyskiwać wodór w procesie elektrolizy.

Według Elona Muska elektryczne samoloty są możliwe, gdy wykorzysta się baterie strukturalne i ogniwa o gęstości energii 0,45 kWh/kg. „Dziś są one dość drogie, ale ich ceny spadną”.

Zbudowanie światowej gospodarki opartej na odnawialnej energii wymaga zaledwie 60 procent wydatków, które przez 10 lat poniesiemy na paliwa kopalne. Wydobycie wszystkich surowców niezbędnych do stworzenia Ziemi żyjącej w sposób odnawialny wymaga mniejszej liczby zasobów niż przy paliwach kopalnych. W dodatku ciągle znajdujemy nowe źródła surowców, które pomagają nam w elektryfikacji.

Konwersja całej Ziemi wymaga około 30 procent znanych nam zasobów niklu i litu.

Franz von Holzhausen i …

Praca nad Teslą Model S zaczęła się od projektu, drugim krokiem była inżynieria (jak schować klamki? jak wykorzystać ekran?), dopiero trzecia była produkcja. Przy Modelu 3 wszystkie te etapy odbywały się jednocześnie. Firma o mało się na tym nie wyłożyła, zwolniono część grupy inżynierów, którzy twierdzili, że tego nie da się zrobić. Cybertruck zaczął się od myślenia najpierw od produkcji, zrezygnowano z lakierowania, wykorzystano walcowaną stal. Pickup ma być dostępny w tym roku.

Henry Ford przy Fordzie T wynalazł sposób produkcji samochodów, który stosowany jest do dziś. Od 101 lat. Tesla go zoptymalizowała, co Toyota nazwała dziełem sztuki. Ale Tesla zaczęła prace nad optymalizacją. W efekcie pracują nad samochodem jak nad zbiorem klocków do złożenia na finalnym etapie. Dzięki temu osiągnięto wyższą wydajność pracy nad samochodem, przy czym dotyczy ona auta kolejnej generacji.

Colin Campbell, zespoły napędowe

Tesla optymalizuje swoje auta dzięki projektowaniu samochodów i fabryk, które je produkują, w jednym procesie. Dzięki temu może obniżać koszty w różnych miejscach, choćby w elektronice mocy. Podobnie było z oprogramowaniem symulującym pola magnetyczne w silniku.

Firma pracuje nad nowym silnikiem, który ma kosztować około 1 000 dolarów i który będzie potrzebował około 1/4 obecnej ilości węglika krzemu, materiału doskonałego, ale drogiego. Według Campbella żaden producent nie jest nawet w okolic 1 000 dolarów za silnik. Nowy silnik będzie stosował magnesy trwałe, jednak nie będzie w nim metali ziem rzadkich.

Pitt i ?

Tesla Model S została zaprojektowana pod kątem dostawców, gdy chodzi o instalację 12 V. Było w niej ponad 300 rozmaitych kontrolerów zewnętrznych dostawców. W Modelu 3 skupiono się na własnych kontrolerach, wagę instalacji obniżono o 17 kilogramów. Tesla Model S miała 20 procent kontrolerów zaprojektowanych przez Teslę, Model 3 – 56 procent, Cybertruck – 85 procent, samochód następnej generacji – 100 procent.

Przechodzono z bezpieczników i przekaźników na rzecz oprogramowania sterującego wszystkim (ang. e-fuse). Zrezygnowano też z ołowiowych akumulatorów 12 V na rzecz baterii Li-ion, żeby obniżyć liczbę awarii samochodów związanych z rozładowywaniem się starzejących się akumulatorów.

Zoptymalizowano też ekran, który dziś zużywa mniej energii, jest lżejszy i lepszy.

Firma uważa, że najlepsze jest przejście z 12 V na 48 V, ponieważ obniża to wagę przewodów, w niektórych przypadkach pozwala na rezygnację z radiatorów. Przy Cybertrucku możliwe będzie sprawdzenie całego samochodu z poziomu jednego połączenia.

Auto oparte na platformie Gen 3 ma zawierać kontrolery zaprojektowane wyłącznie przez Teslę.

Dzięki własnemu oprogramowaniu i nieustannej wymianie informacji z centralą firma była w stanie ulepszać samochody. W ten sposób podjęto decyzję o rezygnacji z dachu słonecznego – klienci z niego nie korzystali. Dziś auta Tesli przejeżdżają 123 miliony mil na dobę i ładują się 1,9 miliona razy dziennie. Tę ostatnią wartość wykorzystano do podjęcia decyzji o pojemności baterii nowej generacji samochodów.

Inżynierowie zwykle myślą o samochodach jako o całości – i tylko o nich. Ludzie z Tesli uwzględniają w tym równaniu również oprogramowanie i informacje gromadzone przez auta. W ten sposób opracowano choćby mechanizm sterowania zawieszeniem, żeby uwzględniał fragmenty dróg o gorszej nawierzchni.

W projektowaniu Tesli Model 3 zastosowano metodykę agile stworzoną podczas projektowania oprogramowania: testuj wcześnie, testuj często, żeby nie okazało się, że coś zostało źle podłączone, gdy nad tym połączeniem zamontowano fotel [przykład redakcji Elektrowozu]. Dlatego oprogramowanie samochodu aktywuje się szybko i na bieżąco sprawdza, czy podłączane podzespoły są właściwe i reagują w odpowiedni sposób. Gdy coś nie działa poprawnie – bo zostało źle podłączone, bo wybrano niewłaściwą część, bo … – software podnosi alarm.

FSD, Ashok

Ashok, który zastąpił Karpathyego, wyjaśnił, dlaczego jazda autonomiczna jest ważna przy odpowiedzialnym podejściu do zużycia energii. Otóż dzięki niej możliwe jest pełne zagospodarowanie samochodów, które w normalnych warunkach stałyby nieużywane. Aby jednak możliwe było zaprojektowanie pojazdu jeżdżącego samodzielnie, konieczne było zaprojektowanie oprogramowania, które zrozumie zewnętrzny świat.

/zaczynam odnosić wrażenie, że tradycyjni producenci z branży motoryzacyjnej są daleko w lesie/

Sztuczna inteligencja wbudowana w FSD powinna brać pod uwagę zachowanie innych uczestników ruchu, by poruszać się bezpiecznie. Każda potencjalna konfiguracja powinna być obliczana w 50-milisekundowym oknie, żeby samochód mógł reagować w czasie rzeczywistym.

Drugim elementem przygotowania do jazdy autonomicznej było etykietowanie rozmaitych elementów świata rzeczywistego. Ludzie mieli niewystarczającą wydajność, konieczne było użycie sztucznej inteligencji i komputerów, które nauczono nazywania świata, a następnie generowania go w różnych stanach (pogoda, oświetlenie).

Ciekawym przypadkiem było nauczenie sztucznej inteligencji, że zaparkowany z boku pojazd niekoniecznie stanowi zagrożenie. Potrzebne było 14 tysięcy filmów, żeby AI zrozumiało, że samochód bez kierowcy prawdopodobnie nie stanowi zagrożenia i nie wjedzie nam nagle przed maskę.

Do trenowania wykorzystano superkomputer z 14 tysiącami GPU – i to jeszcze nie jest Dojo.

Elon Musk, sztuczna inteligencja i Optimus

Gdy Elon Musk pojawił się ponownie na scenie, pokazano niesamowity film, na którym widać roboty składające kolejnego robota. Był to tylko pewien obraz, lecz zwiastował zupełnie nową rzeczywistość, podczas której sztuczna inteligencja jest w stanie sama się produkować.

Podczas pracy nad Optimusem okazało się, że nie ma na świecie aktuatorów (ang. actuators), które nadawałyby się do wytworzenia robotów humanoidalnych. Według Muska w przyszłości liczba robotów może zrównać się z liczbą ludzi, co może mieć kolosalne konsekwencje dla światowej gospodarki.

Samochody to tylko początek drogi.

Ładowanie, Rebeca Tinucci

Tesla od początku rozumiała, że samochód elektryczny wymaga dostępu do sieci ładowania. W 2022 roku Tesla-jako-operator dostarczyła 9 TWh energii, a zaczęła wtedy, gdy żaden inny producent o tym nie myślał. Dziesięć lat temu. Koszty ma niższe o 20 do 70 procent niż inne firmy. W Australii to 35 procent, w Nowym Jorku – aż 75 procent. Nawet fabrykę Superchargerów zaprojektowano z myślą o optymalizacji kosztów, dlatego ładowarki przewożone są na platformach.

Dzięki temu udało się obniżyć koszty infrastruktury z 0,19 do 0,12 dolara/kWh (bez kosztów energii), co wiązało się z optymalizacją algorytmów nawigacji. Dzięki temu zwiększono obłożenie stacji ładowania, wręcz projektowano to obłożenie.

W ostatnich 5 latach obniżono czas ładowania o 30 procent. Udało się osiągnąć zmieniając sprzęt i oprogramowanie. W ten sposób Tesla przygotowuje się do całego taboru aut, który rocznie będzie potrzebował 9 PWh energii. W tej chwili ponad 50 procent Superchargerów w Europie obsługuje auta innych marek.

W Stanach Zjednoczonych zaczęto stosować Magic Dock, w Europie pojawiły się pierwsze Superchargery v4, które można rozpoznać po dłuższych przewodach. Tesla chce też zachęcać właścicieli do uzupełniania energii wtedy, gdy jest jej dużo z OZE. Było to związane z punktami AC, ale ten wątek nie był dla nas do końca zrozumiały w trakcie pisania.

?, Karn + Roshaj, łańcuchy dostaw do elektroniki i reszty

Ci panowie są doskonali, pokazują, ile trzeba trudu, by wyprodukować prosty produkt. To tacy praktycy, dozorcy, którzy wiedzą wszystko o wszystkim – i dowożą produkt. Kręgosłup firmy (ponad 1 miliard części tygodniowo!), ludzie, których nie widać dopóki nie dojdzie do awarii. Cisi bohaterowie, którzy wprost stwierdzili, że ostatnie trzy lata były wyjątkowo trudne.

Covid zmienił wszystko.

Wymienionym inżynierom udało się tak zoptymalizować linię produkcyjną pomp ciepła z użyciem software’owych narzędzi, że udało im się zmniejszyć poziom zaangażowania ludzi o 99 procent.

Produkcja Tom Zhu (ten od Giga Shanghai), Drew Baglino

Tom Zhu opowiedział o problemach przy skalowaniu fabryk. Baglino zaczął od ogniw. „There’s no spoon”, czyli nie ma łyżki, która na filmie z Battery Day nakładała materiał katodowy. Wydajność wzrosła dwudziestokrotnie. Jednocześnie nowy format ogniw oznacza uproszczenia na poziomie fabryk, zmniejszenie ich niezbędnej powierzchni. Giga Nevada została określona mianem fabryki przyszłości.

/transmisja nam się tnie, o godz. 1.09 PRZERYWAMY relacjonowanie live. Zaktualizujemy tekst rano/

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]