Tesla podała wyniki finansowe III kwartału 2020 roku (Q3 2020). Posiadacze akcji są wniebowzięci, po latach słabych wyników producent notuje rekordowe… wszystko. Firma chwali się też, że jest w stanie obecnie wytwarzać około 840 tysięcy samochodów rocznie – i dotyczy to tylko dwóch fabryk: w Fremont (Kalifornia, Stany Zjednoczone) i Szanghaju (Chiny).
Wyniki finansowe Tesli z bardzo optymistycznym przekazem
Przychody Tesli w trzecim kwartale 2020 wyniosły 8,8 miliarda dolarów (równowartość 33,9 miliarda złotych), podczas gdy analitycy z Wall Street spodziewali się średnio 8,2 miliarda dolarów. Zysk wyniósł 0,8 miliarda dolarów (3,1 miliarda złotych). W ostatnich czterech kwartałach firma zgromadziła 1,9 miliarda dolarów wolnej gotówki i dysponuje teraz kwotą 5,9 miliarda dolarów (14,5 miliarda dolarów we wszystkich aktywach).
Jednak wszystkie zyski producenta mają być „komicznie małe, gdy weźmie się pod uwagę autonomię”. To znaczy: gdy ruszy flota autonomicznych taksówek/Robotaxi Tesli, producent może generować gigantyczne przychody 24 godziny na dobę. Najpierw jednak musi być gotowe oprogramowanie do FSD:
> A tak wygląda FSD beta [wideo]. Jeśli dostaniecie, nie pomylicie z niczym innym
Fabryka w Fremont jest w stanie produkować 500 tysięcy egzemplarzy Modelu 3 i Y oraz 90 tysięcy Modeli S i X rocznie. Fabryka w Szanghaju osiągnęła poziom 250 tysięcy sztuk samochodów (Model 3/Y) rocznie, co oznacza w sumie możliwość wytworzenia 840 tysięcy aut rocznie. W roku 2021 Tesla powinna osiągnąć i przebić poziom 1 miliona pojazdów rocznie.
W trzecim kwartale dostarczono 139 300 samochodów, wytworzono 145 tysięcy. Celem ma być wyprodukowanie i dostarczenie 0,5 miliona aut w całym roku 2020:
> Rekord dostaw Tesli: 139 300 samochodów w III kwartale 2020 roku. Produkcja? 145 036 sztuk
W 2021 roku powinny wystartować fabryki w Berlinie (Niemcy) i Austin (Teksas, Stany Zjednoczone), które będą produkować Model Y i Cybertrucka.
Podsumowanie? Najlepszym będą chyba słowa Elona Muska: „Nigdy nie byłem większym optymistą co do Tesli niż jestem dziś”.
Szczegółowe opracowanie sesji pytań i odpowiedzi ma portal Teslarati: LIVE BLOG: Tesla (TSLA) Q3 2020 earnings call summary
Zdjęcie otwierające: linia montażowa Tesli w Giga Shanghai / fabryce w Szanghaju (c) Tesla