Tesla ukryła w amerykańskiej ofercie najtańszy Model 3 za 35 tysięcy dolarów. Można go zamówić wyłącznie nieonline. Jednocześnie droższe wersje otrzymały w standardzie Autopilota, a ich cena podskoczyła o 2 000 dolarów. W Polsce podwyżki są bardziej odczuwalne, według naszych obliczeń samochód podrożał o około 30 tysięcy złotych.
Ceny Tesli 3 w Polsce
W marcu 2019 roku na amerykański rynek trafiła Tesla 3 Standard Range (50 kWh) oraz Standard Range Plus (54,5 kWh) – poniżej oznaczone dodatkowym słówkiem „Base”, które miały odróżniać samochód od wariantu „Premium Interior”. Zamieszczony wykres ma już wartość czysto muzealną, ponieważ zmieniło się właściwie wszystko. Jest na nim jednak pewna istotna informacja: na podstawie cen amerykańskich i europejskich szacowaliśmy, że cena Tesli Model 3 Standard Range Plus powinna wynosić w Polsce 183 tysiące złotych.
Teraz Tesla 3 Standard Range wypadła z konfiguratora online, a Tesla 3 Standard Range Plus trafiła do Europy. Nie kosztuje jednak równowartości 183 tysięcy złotych. Na naszym kontynencie wyceniono ją na 48,8 tysiąca euro (z kosztami dokumentacji), co w Polsce odpowiada niecałym 213 tysiącom złotych, a więc o około 30 tysięcy złotych drożej niż pierwotnie szacowaliśmy:
> Tania Tesla Model 3 dostępna w Europie: Tesla 3 Standard Range Plus w CENIE ok. 210-220 tys. złotych
Warto zwrócić uwagę, że cena auta jest niewiele niższa niż szacunkowa europejska cena Tesli 3 Mid-Range, która… też wypadła z oferty zanim pojawiła się w Europie. Innymi słowy: tańsze Tesle są w Europie wyceniane znacznie wyżej niż w Stanach Zjednoczonych – tak przynajmniej wynika z obliczeń.
W USA Tesla Model 3 Standard Range (50 kWh) będzie nadal możliwa do zamówienia jako ograniczona software’owo wersja Tesli 3 Standard Range Plus (54,5 kWh). Jednak wybrać ją będzie można tylko telefonicznie albo osobiście odwiedzając salon (ang. showroom) producenta. To samo dotyczy Tesli 3 Long Range RWD, czyli wariantu z baterią 75 kWh i napędem na tył.
Tesla 3 Standard Range Plus w europejskiej ofercie. Zwróć uwagę na jeden silnik napędzający koła tylne (c) Tesla
Autopilot w Standardzie, oferta ograniczona do trzech modeli
Brzmi skomplikowanie? To jeszcze nie wszystko: Tesla poinformowała, że dodaje Autopilota do wszystkich aut, żeby ułatwić klientom wybór oraz zwiększyć ich bezpieczeństwo (źródło). Standardowy Autopilot potrafi samodzielnie prowadzić samochód po jednym pasie, zwalniać i przyspieszać w zależności od ruchu panującego na drodze.
Za wersję wyposażoną w Full Self-Driving Capability (ang. Pełna Zdolność do Samodzielnej Jazdy) trzeba w Europie dopłacić 5,3 tysiąca euro. Będzie ona potrafiła zatrzymywać się na czerwonym świetle oraz zmieniać pasy i opuszczać drogę szybkiego ruchu lub wjeżdżać na nią. Te ostatnie opcje w ramach Navigate on Autopilot (ang. Nawigacja na Autopilocie) są już dostępne w Stanach Zjednoczonych.
Podsumowując: Tesla chce się skupić na oferowaniu klientom trzech głównych wersji Modelu 3. Są to:
- Tesla Model 3 Standard Range Plus z napędem na tył, baterią 54,5 kWh (wartość przybliżona), przyspieszeniem 5,6 s do 100 km/h i zasięgiem 386 km na jednym ładowaniu (415 km WLTP),
- Tesla Model 3 Dual Motor AWD Long Range z napędem na obie osie, baterią 75 kWh, przyspieszeniem 4,6 s do 100 km/h i zasięgiem 499 km (560 km WLTP),
- Tesla Model 3 Dual Motor AWD Performance z napędem na obie osie, baterią 75 kWh, przyspieszeniem 3,4 s do 100 km/h i zasięgiem 499 km (530 km WLTP).