Główny inżynier ds. oprogramowania w firmie Rivian i jednocześnie prezes joint-venture Riviana i Volkswagena, ujawnił, że nowy Rivian R2 będzie platformą dla wszystkich przyszłych elektryków Volkswagena. Oświadczenie jest zaskakujące, wobec niedawnych przeszczepów Xpenga do VW ID. Evo oznacza, że ID. Software przestanie być rozwijane a Cariad stanie się swoim cieniem, integratorem. Kolejne samochody elektryczne koncernu Volkswagena będą miały oprogramowanie albo Riviana (Stany Zjednoczone, Europa?), albo Xpenga (tylko Chiny?).
Kooperacje Volkswagena, żeby zabezpieczyć się na przyszłość
W koncernie Volkswagena zaczyna rysować się wyraźny podział obowiązków, gdy chodzi o rozwój software’u do samochodów przyszłości. W Chinach zawiązywane są współprace z firmami chińskimi („in China, for China”), w VW ID. Evo ID. Software już zostało poddane ekstreminacji. W Stanach Zjednoczonych kluczowa staje się współpraca z Rivianem. W Europie jeszcze zostaje Cariad, ale coraz bardziej spychany jest on do roli integratora, w przyszłości może stać po prostu lokalizatorem wytworów Riviana, Xpenga czy SAIC zamiast jego producentem.
Wassym Bensaid, prezes joint-venture Riviana i Volkswagena mówi wprost, że technologia amerykańskiego startupu zostanie wykorzystana we wszystkich przyszłych elektrykach niemieckiego koncernu. „Modułowa, skalowalna technologia” [z Riviana R2] ma trafić do „marek Volkswagena w taki sposób, żeby każda [z nich] mogła nadal wyrażać siebie”. Wzmianka o „markach” jest symptomatyczna, mówimy zatem nie tylko o VW, ale też o Audi, Skodzie, Scoucie, może nawet Porsche, modelach dostawczych czy pickupach koncernu.
Cytujący wypowiedź prezesa AOL twierdzi, że VW ID.1 otrzyma rozwiązanie niemalże „z półki”. Nie jest jasne, od kogo pochodzi ta wzmianka – jeśli od Bensaida, to mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją. Volkswagen ID.1, który na rynek trafi w 2027 roku, powstaje na nowej generacji platformy MEB. Gdyby miał software Riviana, powinniśmy spodziewać się nadchodzącej rychłej śmierci ID. Software. Tego samego ID. Software, które właśnie dojrzało i które dziś stanowi bazę dla wszystkich elektryków z linii VW ID.